Православные молитвы читаемые перед причастием
Содержание:
- Таинство Исповеди — очищение от всех ошибок и грехов
- Тропари, глас 8-й
- Таинство Покаяния
- Песнь 8
- Песнь 4
- Подготовка к причастию
- ^ Его́ же, 8-я
- Что такое Исповедь?
- Молитва 7-я, святого Иоанна Златоустого
- Молитвы перед исповедью
- Псалом 115-й
- Какие молитвы читать перед Причастием
- Что такое Причастие?
- Молитвы перед Литургией
- Псалом 22-й
- Подготовка к Таинству Причащения
- Малый семипоклонный начал
- Молитва святого Симеона Нового Богослова, 7-я
- Молитва Василия Великого, 1-я
Таинство Исповеди — очищение от всех ошибок и грехов
Исповедь, как мы рассказали, предшествует Причастию, поэтому расскажем мы о Таинстве Исповеди в начале.
Во время Исповеди человек называет свои грехи священнику -но, как сказано в молитве перед исповедью, которую прочитает священник, это исповедание Самому Христу, а священник — лишь служитель Бога, который подает зримо Его благодать. Прощение мы получаем от Господа: в Евангелии сохранились Его слова, которыми Христос дает апостолам, а через них — священникам, их преемникам, власть отпускать грехи: “Примите Духа Святого. Кому простите грехи, тому простятся; на ком оставите, на том останутся”.
В Исповеди мы получаем прощение всех грехов, которые назвали и тех, которые мы забыли. Ни в коем случае нельзя утаивать грехи! Если вам стыдно, назовите грехи в числе прочих коротко.
Исповедь, несмотря на то, что многие православные люди исповедаются раз в неделю или две, то есть довольно часто, называют вторым крещением. Во время Крещения человек очищается от первородного греха благодатью Христа, Который принял Распятие ради избавления всех людей от грехов. А во время покаяния на исповеди мы избавляемся от новых грехов, сделанных нами на протяжении жизненного пути.
Это интересно: Молитвы Пресвятой Богородице о здравии — познаем в общих чертах
Тропари, глас 8-й
Беззако́ния моя́
пре́зри, Го́споди, от Де́вы
рожде́йся, и се́рдце мое́
очи́сти, храм то творя́
Пречи́стому Твоему́ Те́лу и
Кро́ви, ниже́́ отри́ни мене́
от Твоего́ лица́, без числа́
име́яй ве́лию ми́лость.
Сла́ва: Во прича́стие
святы́нь Твои́х ка́ко дерзну́
недосто́йный? А́ще бо дерзну́ к
Тебе́ приступи́ти с досто́йными,
хито́н мя облича́ет, я́ко несть
вече́рний, и осужде́ние исхода́тайствую
многогре́шной души́ мое́й.
Очи́сти, Го́споди, скве́рну души́
моея́, и спаси́ мя, я́ко
Человеколю́бец.
И ны́не: Мно́гая
мно́жества мои́х, Богоро́дице,
прегреше́́ний, к Тебе́ прибего́х,
Чи́стая, спасе́ния тре́буя:
посети́ немощству́ющую мою́ ду́шу,
и моли́ Сы́на Твоего́ и
Бо́га на́шего, да́ти ми
оставле́ние, я́же соде́ях лю́тых,
Еди́на Благослове́нная.
[Во святую же
Четыредесятницу:
Егда́
сла́внииученицы́наумове́нииве́чери
просвеща́хуся,тогда́
Иу́дазлочести́вый
сребролю́биемнеду́говав
омрача́шеся,и
беззако́ннымсудия́м
Тебе́пра́веднаго
Судию́предае́т.Виждь,име́нийрачи́телю,
сихра́диудавле́ние
употреби́вша:бежи́
несы́тыядуши́,
Учи́телютакова́я
дерзну́вшая.Ижеовсехблаги́й
Го́споди,сла́ва
Тебе́.]
Таинство Покаяния
Православная Церковь учит, что к Таинству Причащения каждый христианин должен подходить подготовленным. Для этого необходимо очистить свою совесть и молитвенно настроиться. Поэтому исповедь дополняет каноны ко Святому Причащению. Покаяние является спасительным мостом, брошенным над пропастью греха, которая отделяет людей от Бога.
Через Таинство Покаяния (Исповедь) верующие христиане, открыв свои прегрешения священнику, получают прощение грехов от Иисуса Христа. Священники получили такое право прощать грехи от самих апостолов. Те, в свою очередь, приняли власть отпускать грехи от Господа (Евангелие от Иоанна, 20:22-23).
Песнь 8
Ирмос: В пещь огненную ко отроком
еврейским снизшедшаго, и пламень в росу преложшаго Бога,
пойте, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки.
Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух
прав обнови во утробе моей.
Небесных, и страшных, и Святых Твоих,
Христе, ныне Таин, и Божественныя Твоея и тайныя вечери,
общника бытии и мене сподоби отчаяннаго, Боже Спасе мой.
Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа
Твоего Святаго не отыми от мене.
Под Твое прибег благоутробие, Блаже, со
страхом зову Ти: во мне пребуди, Спасе, и аз, якоже рекл
еси, в Тебе; се бо дерзая на милость Твою, ям Тело Твое,
и пию Кровь Твою.
Припев: Пресвятая Троице, Боже наш,
слава Тебе.
Троичен: Трепещу, приемля огонь, да не опалюся яко воск и яко трава; оле страшнаго таинства!
оле благоутробия Божия! Како Божественнаго Тела и Крове
брение причащаюся, и нетлен сотворюся?
Пойте, дела — подразумевается обращение
к творениям Божиим: пойте, дела Его творения, Его как
Господа, и превозносите вовеки. Общника бытии —
сделаться участником. Сподоби — удостой. Прибег — здесь:
прибегнув. Благоутробие — милосердие. Аз — я.
Якоже рекл
еси — как Ты сказал. Се бо — ибо вот. Дерзая — здесь:
уповая. Оле страшнаго таинства! оле благоутробия Божия!
— О страшное таинство! О милосердие Божие! Брение —
прах, грязь. Нетленен сотворюся — становлюсь
бессмертным, не подверженным действию смерти (смысл
фразы: как я, будучи прахом, причащаюсь Божественного
Тела и Крови и становлюсь бессмертным).
Во мне пребуде, Спасе, и аз, якоже
рекл еси, в Тебе… — Иисус же сказал им: истинно, истинно
говорю вам: если не будете есть Плоти Сына Человеческого
и пить Крови Его, то не будете иметь в себе жизни. Ядущий Мою Плоть и пиющий Мою Кровь имеет жизнь вечную,
и Я воскрешу его в последний день. Ибо Плоть Моя истинно
есть пища, и Кровь Моя истинно есть питие. Ядущий Мою
Плоть и пиющий Мою Кровь пребывает во Мне, и Я в нем (Ин.6:53-56).
Последний, Троичный тропарь песни вновь возвращает нас к
этим словам Спасителя, говоря о жизни вечной, подаваемой
Причащением (Божественнаго Тела и Крове брение
причащаюся, и нетленен сотворяюся).
Песнь 4
Ирмос: Пришел еси от Девы, не ходатай,
ни Ангел, но Сам, Господи, воплошся, и спасл еси всего
мя человека. Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.
Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух
прав обнови во утробе моей.
Восхотел еси, нас ради воплощся,
Многомилостиве, заклан быти яко овча, грех ради
человеческих: темже молю Тя, и моя очисти согрешения.
Не отверже мене от лица Твоего, и Духа
Твоего Святаго не отыми от мене.
Исцели души моея язвы, Господи, и всего
оставяти: и сподоби, Владыко, яко да причащуся тайныя
Твоея Божественныя вечери, окаянный.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Богородичен: Умилостиви и мне Сущаго от
утробы Твоея, Владычице, и соблюди мя нескверна раба
Твоего и непорочна, яко да прием умнаго бисера,
освящуся.
Ходатай — посол. Ангел — здесь: вестник.
Воплощся — воплотившись. Тем зову Ти — поэтому я взываю
к Тебе. Яко овча — как овца. Грех ради человеческих — за
грехи людей. Темже — поэтому. Умилостиви и мне —
умилостивь и ко мне. Сущаго от утробы Твоея — Рожденного
Тобою. Соблюди мя нескверна — сохрани меня чистым,
неоскверненным. Яко да прием умнаго бисера, освящуся —
чтобы я, принимая духовную драгоценность (бисер —
жемчуг), освятился.
Подготовка к причастию
Серьезным этапом считается внутренняя подготовка: необходимо взять под контроль эмоции, не осуждать и не сквернословить. Также следует возносить молитвы перед причастием за 3-5 суток. Но, если прихожанин ранее не приходил на службы, не знает обращений к Богородице и Ангелу Хранителю, то подготовка затянется до 7 дней.
Человека также могут благословить на недельный пост с обращением к триединому Богу: Отцу и Сыну и Святому Духу. Процесс называется «говение», что подразумевает духовную борьбу с повинностями и отказ от еды.
Священники также рекомендуют читать книгу пророка Исайи, священный текст 50-го псалома. В последнем, просится о прощении за свершенные ошибки:
В окончании, просят о получении благосклонности от церкви (Твоим Сиона).
^ Его́ же, 8-я
Недостоин я, Владыка Господи, чтобы Ты вошел под кров души моей. Но, поскольку Ты, как Человеколюбец, хочешь жить во мне, я дерзновенно приступаю. Ты повелеваешь, и я отворю врата, которые Ты Один создал, и Ты входишь с присущим Тебе человеколюбием, входишь и просвещаешь помраченный мой разум.
Верую, что Ты это совершишь. Ведь Ты ни от блудницы, со слезами к Тебе пришедшей, не уклонился; ни мытаря не отверг покаявшегося; ни разбойника, признавшего в Тебе Царя, не прогнал; ни гонителя покаявшегося не оставил тем, чем он был. Но всем, с покаянием к Тебе пришедшим, дал Ты место в сонме друзей Твоих, единый Благословенный всегда, ныне и во веки бесконечные. Аминь.
Что такое Исповедь?
Исповедь не зря именуют вторым крещением, ведь после нее человек, как будто, вновь рождается. Поэтому, обряд становится одним из главных событий в жизни каждого.
Проводится он в 2 этапа: приготовления и исповедания перед священником в церкви. Молитва перед исповедью читается самостоятельно, тем самым подготавливая сердце к очищению, осознанию проступков и их принятию.
Между двумя названными таинствами имеется прямая связь, ведь они являются элементами одного стремления. Главная их задача – помочь прихожанину отпустить грехи и получить силу против искушения совершать их в будущем.
Стоит помнить, что к причастию не допускают без исповеди. Единственным исключением считаются младенцы и взрослые, принявшие накануне крещение.
Молитва 7-я, святого Иоанна Златоустого
Боже, ослаби, остави, прости ми согрешения моя, елика Ти согреших, аще словом, аще делом, аще помышлением, волею или неволею, разумом или неразумием, вся ми прости яко благ и Человеколюбец, и молитвами Пречистыя Твоея Матере, умных Твоих служителей и святых сил, и всех святых от века Тебе благоугодивших, неосужденно благоволи прияти ми святое и пречистое Твое Тело и честную Кровь, во исцеление души же и тела, и во очищение лукавых моих помышлений. Яко Твое есть царство и сила и слава, со Отцем и Святым Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Его же, 8-я
Несмь доволен, Владыко Господи, да внидеши под кров души моея; но понеже хощеши Ты, яко Человеколюбец, жити во мне, дерзая приступаю; повелеваеши, да отверзу двери, яже Ты един создал еси, и внидеши со человеколюбием якоже еси, внидеши и просвещаеши помраченный мой помысл. Верую, яко сие сотвориши: не бо блудницу, со слезами пришедшую к Тебе, отгнал еси; ниже мытаря отвергл еси покаявшася; ниже разбойника, познавша Царство Твое, отгнал еси; ниже гонителя покаявшася оставил еси, еже бе: но от покаяния Тебе пришедшия вся, в лице Твоих другов вчинил еси, Един сый благословенный всегда, ныне и в безконечныя веки. Аминь.
Его же, 9-я
Господи Иисусе Христе Боже мой, ослаби, остави, очисти и прости ми грешному, и непотребному, и недостойному рабу Твоему, прегрешения, и согрешения, и грехопадения моя, елика Ти от юности моея, даже до настоящего дне и часа согреших: аще в разуме и в неразумии, аще в словесех или делех, или помышлениих и мыслех, и начинаниих, и всех моих чувствах. И молитвами безсеменно рождшия Тя, Пречистая и Приснодевы Марии, Матере Твоея, единыя непостыдныя надежды и предстательства и спасения моего, сподоби мя неосужденно причаститися пречистых, безсмертных, животворящих и страшных Твоих Таинств, во оставление грехов и в жизнь вечную: во освящение, и просвещение, крепость, исцеление, и здравие души же и тела, и в потребление и всесовершенное погубление лукавых моих помыслов, и помышлений, и предприятий, и нощных мечтаний, темных и лукавых духов; яко Твое есть царство, и сила, и слава, и честь, и поклонение, со Отцем и Святым Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Молитвы перед исповедью
У людей, часто возникает путаница, какие молитвы следует читать перед исповедью. Их список широк и не переживайте, если пропустите какой-либо призыв. Главное – читать осознанно, искренне и с чистым сердцем. Все они подготавливают сознание к исповеди.
Это следующие молитвы:
- к Отцу Богу со словами «… Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом»;
- Иоанна Дамаскина, особо почитаемого в христианстве. Главное его обращение начинается словами: «Пред дверями храма Твоего предстою…»;
- Василия Великого, где высказывается благодарность Всевышнему за дары «которые Ты даровал мне» и восхваляют его имя «с Отцом и Святым Духом, ныне и присно…»;
- св. Симеона, где говорится о покаянии и спасения миру;
- прп. Симеона, где говорится об обуздании души «едину, сочетавшуюся Тебе»;
- вселенского святителя Иоанна Златоустого, который просит об обновлении духа, сердца и использовании «Твоего Тела» в посвящение.
Все обращения говорят об осознании проступков и заканчиваются взыванием «слава Тебе!». В дополнение к перечисленному списку, читаются 22, 23, вышеназванный 50-й и 115 псаломы.
Отдельной главой выделяют обращение-просьбу И.Дамаскина о причащении божественных, преславных, пречистых Тайн, которые будут каждому верующему в очищение царства и в твердый оплот. Заканчивается призыв теми же словами, что и другие: «присно и во веки веков. Аминь».
Псалом 115-й
Веровах темже возглаголах: аз же
смирихся зело. Аз же рех во иступлении моем: всяк
человек ложь. Что воздам Господеви о всех, яже воздаде
ми? Чашу спасения прииму, и имя Господне призову;
молитвы моя Господеви воздам пред всеми людьми Его.
Честна пред Господем смерть преподобных Его. О Господи,
аз раб Твой, аз раб Твой и сын рабыни Твоея; растерзал
еси узы моя. Тебе пожру жертву хвалы, и во имя Господне
призову. Молитвы моя Господеви воздам пред всеми людьми
Его, во дворех дому Господня, посреде тебе, Иерусалиме.
Аз — я. Веровах, темже возглаголах: аз
же смирихся зело — я веровал, потому и говорил, что я
весьма смирился. Рех — я сказал. Во исступлении — в
душевном смущении… «экстаз»: когда чувства переполняют, неконторолируемо выплескиваются наружу.
О всех, яже
воздаде ми — за все, что Он мне даровал. Честна —
исполнена чести, дорога. Преподобных — святых. Растерзал еси — Ты расторг.
Пожру — пожертвую, принесу в жертву.
Молитвы моя Господеви воздам — обеты мои перед Господом
исполню (так объясняют святитель Афанасий Великий,
святитель Иоанн Златоуст и другие отцы Церкви).
В центре этого псалма — та же Чаша
спасения, Евхаристическая чаша, что и в
Пс.22-ом. Для понимания некоторых стихов псалма
приводим фрагменты толкования святителя Афанасия
Великого.
Веровах, темже возглаголах: аз же
смирихся зело — «Когда, говорит Псалмопевец, уверовал
— возглаголал я великое; тогда увидев, что сам я — ничто,
смирихся зело».
Аз же рех во исступлении моем: всяк
человек ложь — «Став выше человека, презрел я все
человеческое; ибо изступление означает изменение…
Увидев, что всяк человек ложь (потому что помыслы
человеческие обманчивы), смирился и подверг себя
злостраданиям, чтобы не пасть с высоты стояния своего».
Молитвы моя Господеви воздам… —
«Какой же
обет дает он, кроме сего — Чашу Господню приняв,
призвать имя Господне? Сие и исполняю, говорит он, когда
буду во дворех Божиих, то есть в Церкви Христовой или в
Иерусалиме небесном».
Слава, и ныне: Аллилуиа (трижды). И три
поклона.
Какие молитвы читать перед Причастием
Рис. 7. Готовясь к Причастию, нужно, в первую очередь, воздержаться от всего греховного и развлечений.
Соблюдение постных дней перед Причастием и молитвословия призваны помочь молящемуся достойно подготовить и очистить свою душу к принятию Христовых Тайн. Церковным уставом установлены определённые молитвы, которые следует прочитать, чтобы быть готовым к Таинству Причастия, они включают:
• Канон Покоянный к Господу Иисусу Христу;
• Канон Молебный к Божией Матери;
• Канон к Ангелу Хранителю;
• Последование ко святому Причащению.
В случае, когда молящийся по каким-то обстоятельствам не может прочитать 3 канона, или он только начинающий в этом деле и ему пока трудно все прочесть, то их разрешается оставить. Последний пункт обязателен для подготовки к Причастию.
Каноны можно читать по одному в день во время подготовки. Последование же лучше прочитать за день перед Причастием или в сам день Причастия.
В некоторых православных молитвословах можно найти 3 канона в соединении: они там представлены в несколько укороченном и переплетенном между собой виде.
Рис. 8. Три канона можно прочитать в соединении.
Такой вариант тоже хорош. Он позволяет прочитать их за один раз.
Последование ко святому Причащению — последовательность определённых молитв, которые настраивают готовящегося причаститься на достойное принятие Небесных Даров. Оно состоит из:
• Начала молитв;
• Псалмов и тропарей;
• Канона ко святому Причащению;
• более десятка молитв перед Причастием;
• Молитвословий, произносимых во время самого Причастия;
• Благодарственные молитвы после святого Причащения.
Все перечисленные молитвословия, кроме двух последних, нужно прочитать заранее. Благодарственные молитвы можно послушать либо после службы (обычно во время прикладывания ко Кресту), или же их можно прочитать дома, вы их найдёте в молитвослове).
Что такое Причастие?
Причастие – таинство, призванное спасти душу и которое помогает соединиться с Богом. В церкви оно проводится во время Евхаристии, утром с 7 до 10 часов. Тогда же читается акафист Иисусу Сладчайшему.
К причастию допускают тех, кто прошел:
- крещение или принятие Бога Единым властелином, моего владыки над душой;
- исповедь – после нее человек обретает чистое сердце и может принять Божьи милости.
Причаститься могут не только взрослые, но и дети (последним, подготовка не требуется). Поступки, в которых человек раскаялся, полностью прощаются, а чистая вера позволяет освободиться и слиться со Всевышним.
Молитвы перед Литургией
Таинство Причастия или Евхаристии (с греческого — благодарение) — главное Таинство Православной Церкви и, одновременно, наиболее часто совершаемое Таинство: в любом храме Причастие совершается каждое воскресенье и по праздникам, а в храмах, где служит больше одного священника — каждый день, за исключением особых дней Церковного Устава.
Причастие совершается только за Литургией, которая служится обычно по утрам. В этом повседневном богослужении и самом его событии — Таинстве Причастия — заключен огромный смысл, древняя традиция и сильная благодать Божия, поистине просвещающая каждого православного христианина.
Многие люди, понимая это, хотят приступить к Таинству и причаститься в конце Литургии, но не знают, что нужно для этого сделать. А ведь к Причастию действительно нужно готовиться. Конечно, можно спросить у сотрудников церковной лавки или священников — но зачастую мешает робость и неопытность в церковной жизни.
Это интересно: Православные молитвы перед началом всякого благого дела: рассмотрим подробно
Псалом 22-й
Господь пасет мя, и ничтоже мя лишит. На
месте злачне, тамо всели мя; на воде покойне воспита мя.
Душу мою обрати, настави мя на стези правды, имене ради
Своего. Аще бо и пойду по среде сени смертныя, не убоюся
зла, яко Ты со мною еси; жезл Твой и палица Твоя, та мя
утешиста. Уготовал еси предо мною трапезу сопротив
стужающим мне; умастил еси елеом главу мою, и чаша Твоя
упоявающи мя, яко державна. И милость Твоя поженет мя
вся дни живота моего; и еже вселити ми ся в дом
Господень, в долготу дний.
Ничтоже мя лишит — и ничего не лишит
меня (в русском тексте Библии: я ни в чем не буду
нуждаться). Всели, воспита, обрати, настави — поселил,
воспитал (вскормил), обратил, наставил; /все глаголы
стоят в прошедшем времени (аористе) (в русском тексте
Библии употреблено настоящее). Аще бо — если даже.
Сени
— тени; сень смертная — мрак смерти, постоянное
выражение Библии (в русском тексте Библии обычно
передается словами: долина смертной тени). Та мя утешиста — они меня утешили.
Сопротив — напротив, на
виду, но также и вопреки. Стужающим мне — оскорбляющим
(буквально: стыдящим) меня. Упоявающи мя — напояет меня.
Яко державна — как она крепка! Поженет мя — настигнет
меня, последует за мной. Живота моего — жизни моей.
Еже вселити ми ся в дом Господень — вселиться бы мне в дом
Господень. В долготу дний — на долгие дни.
Этот псалом читается в начале Последования ко Причащению, так как в центре его — образ
таинственной трапезы, которую предлагает
Пастырь-Господь. Трапеза эта для нас — Тело и Кровь
Господа в Таинстве Причащения.
Подготовка к Таинству Причащения
Практика подготовки к Евхаристии в истории Церкви с течением времени менялась. В разных Поместных Церквях она также имела свои особенности. Каноны ко Святому Причащению не всегда были распространены.
Так, в первохристианские времена существовала практика причащения всех присутствующих на богослужении («Учение 12 апостолов»). В Византийской Церкви 11-12 веков среди монашествующих зародилась традиция подготовки перед Причастием. Для это нужно было поститься, исповедоваться, прочитать особое молитвенное правило. Постепенно, эту традицию стали перенимать миряне. Так, например, в русском Типиконе (глава 32) говорится об обязательном 7-дневном посте перед Причастием. В греческом Типиконе такого указания нет.
Утвердившийся строгий подход в подготовке к Причастию способствовала формированию христианской духовности. Однако из-за этих правил многие верующие стали редко приступать к Таинству Причащения.
Общего и обязательного правила поста перед Причастием, предписанного церковными канонами, не существует. Верующие этот вопрос решают в индивидуальном порядке со своим духовником. По мнению митрополита Волоколамского Илариона, главы синодального Отдела внешних церковных связей
Однако в дни подготовки к Таинству Причащения (это время еще называется говением) по совету Святых Отцов следует увеличить ежедневное молитвенное правило.
Малый семипоклонный начал
Бо́же, ми́лостив бу́ди мне́, гре́шному (поклон).Созда́выи мя́, Го́споди, и поми́луй мя́ (поклон).Без числа́ согреши́х, Го́споди, поми́луй и прости́ мя́ гре́шнаго (поклон).
Досто́йно есть, я́ко вои́стину блажи́ти Тя́ Богоро́дице, при́сно блаже́нную и пренепоро́чную, и Ма́терь Бо́га на́шего. Честне́йшую херуви́м и сла́внейшую вои́стину серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждьшую, су́щую Богоро́дицу Тя́ велича́ем (всегда земной поклон).
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свя́тому Ду́ху (поклон).И ны́не и при́сно и во́ веки веко́м, ами́нь (поклон).Го́споди поми́луй, Го́споди поми́луй, Го́споди благослови́ (поклон).
Отпуст
Го́споди Ису́се Христе́, Сы́не Бо́жии, моли́тв ра́ди Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере, си́лою Честна́го и Животворя́щего Креста́, и свята́го а́нгела моего́ храни́теля, и все́х ра́ди святы́х, поми́луй и спаси́ мя́, я́ко Бла́г и Человеколю́бец, ами́нь (земной поклон без кре́стнаго зна́мения).
Бо́же, ми́лостив бу́ди мне́, гре́шному (поклон).Созда́выи мя́, Го́споди, и поми́луй мя́ (поклон).Без числа́ согреши́х, Го́споди, поми́луй и прости́ мя́ гре́шнаго (поклон).
Все эти молитвы называются «семипоклонным началом», или «приходными и исходными поклонами», потому что они совершаются в начале и в конце всякого молитвенного правила.
Далее следуют основные молитвы
За моли́тв святы́х оте́ц на́ших, Го́споди Ису́се Христе́, Сы́не Бо́жии, поми́луй нас. Ами́нь (поклон всегда поясной).
Читается только утром. Перекрестись и говори:
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́ вся́ческих ра́ди (трижды).
Молитва св. Макария Великого:
Бо́же, очи́сти мя гре́шнаго, я́ко николи́же бла́го сотвори́х пред Тобо́ю (поклон), но изба́ви мя от лука́ваго, и да бу́дет во мне во́ля Твоя́ (поклон), да неосужде́нно отве́рзу уста́ моя́ недосто́йная и восхвалю́ и́мя Твое́ свято́е: Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во́ веки веко́м, ами́нь (поклон).
Перекрестись и читай: Царю́ небе́сныи, Уте́шителю, Ду́ше и́стинныи, Иже везде́ сы́и и вся исполня́я, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, душа́ на́ша.
Далее читается «Трисвято́е по Отче наш»:
Святы́и Бо́же, Святы́и Кре́пкии, Святы́и Безсме́ртныи, поми́луй нас (трижды, с поклонами). Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во́ веки веко́м, ами́нь. Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас. Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́и, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша; и́мене Твоего́ ра́ди. Го́споди поми́луй (трижды). Слава, и ныне.
Отче наш, Иже еси́ на́ небесех. Да святи́тся и́мя Твое́. Да прии́дет ца́рствие Твое́. Да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на́ небеси и на земли́. Хлеб наш насу́щныи даждь нам днесь. И остави́ нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим. И не введи́ нас во искуше́ние. Но изба́ви нас от лука́ваго.
Го́споди, Ису́се Христе́, Сы́не Бо́жии, поми́луй нас. Ами́нь. (поклон).
Го́споди поми́луй (12 раз).
Молитва читается только утром
От сна́ воста́в, благодарю́ Тя, Всесвята́я Тро́ице, я́ко мно́гия ра́ди бла́гости и долготерпе́ния, не прогне́вася на мя гре́шнаго и лени́ваго раба Твоего́, и не погуби́л еси́ мене́ со беззако́нии мои́ми, но человеколю́бствова. И в неча́янии лежа́ща воздви́же мя у́треневати и славосло́вити держа́ву Твою́ непобеди́мую. И ны́не, Влады́ко, Бо́же Пресвяты́и, просвети́ о́чи се́рдца моего́ и отве́рзи ми устне́ поуча́тися словесе́м Твои́м, и разуме́ти за́поведи Твоя́, и твори́ти во́лю Твою́, и пе́ти Тя во испове́дании серде́чнем. Воспева́ти же и сла́вити пречестно́е и великоле́пое и́мя Твое́, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во́ веки веко́м, ами́нь.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во́ веки веко́м, ами́нь.
Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу (поклон).
Прииди́те, поклони́мся Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему (поклон).
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м к Самому́ Го́споду Ису́су Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему (поклон).
Молитва святого Симеона Нового Богослова, 7-я
От скве́рных усте́н,
от ме́рзкаго се́рдца, от
нечи́стаго язы́ка, от души́
оскве́рнены, приими́ моле́ние,
Христе́ мой, и не пре́зри
мои́х ни слове́с, ниже́
образо́в, ниже́ безсту́дия. Даждь
ми дерзнове́нно глаго́лати, я́же
хощу́, Христе́ мой, па́че же
и научи́ мя, что ми подоба́ет
твори́ти и глаго́лати. Согреши́х
па́че блудни́цы, я́же уве́де,
где обита́еши, ми́ро купи́вши,
прии́де де́рзостне пома́зати Твои́
но́зе, Бо́га моего́, Влады́ки
и Христа́ моего́. Я́коже
о́ну не отри́нул еси́
прише́дшую от се́рдца, ниже́
мене́ возгнуша́йся, Сло́ве: Твои́
же ми пода́ждь но́зе, и
держа́ти и целова́ти, и струя́ми
сле́зными, я́ко многоце́нным
ми́ром, сия́ де́рзостно пома́зати.
Омы́й мя слеза́ми мои́ми,
очи́сти мя и́ми, Сло́ве.
Оста́ви и прегреше́ния моя́, и
проще́ние ми пода́ждь. Ве́си зол
мно́жество, ве́си и стру́пы
моя́, и я́звы зри́ши моя́,
но и ве́ру ве́си, и
произволе́ние зри́ши, и воздыха́ние
слы́шиши. Не таи́тся Тебе́,
Бо́же мой, Тво́рче мой,
Изба́вителю мой, ниже́ ка́пля
сле́зная, ниже́ ка́пли часть
не́кая. Несоде́ланное мое́
ви́десте о́чи Твои́, в
кни́зе же Твое́й и еще́
несоде́янная напи́сана Тебе́ суть.
Виждь смире́ние мое́, виждь труд
мой елик, и грехи́ вся оста́ви
ми, Бо́же вся́ческих: да чи́стым
се́рдцем, притре́петною мы́слию и
ду́шею сокруше́нною нескве́рных
Твои́х причащу́ся и пресвяты́х
Та́ин, и́миже оживля́ется и
обожа́ется всяк яды́й же и
пия́й чи́стым се́рдцем. Ты бо
рекл еси́, Влады́ко мой: всяк
яды́й Мою́ Плоть и пия́й
Мою́ Кровь, во Мне у́бо сей
пребыва́ет, в не́мже и Аз есмь.
И́стинно сло́во вся́ко Влады́ки
и Бо́га моего́: Боже́ственных бо
причаща́яйся и боготворя́щих
благода́тей, не у́бо есмь еди́н,
но с Тобо́ю, Христе́ мой,
Све́том трисо́лнечным, просвеща́ющим
мир. Да у́бо не еди́н
пребу́ду кроме́ Тебе́, Живода́вца,
дыха́ния моего́, живота́ моего́,
ра́дования моего́, спасе́ния
ми́ру. Сего́ ра́ди к Тебе́
приступи́х, я́коже зри́ши, со
слеза́ми, и душе́ю сокруше́нною,
избавле́ния мои́х прегреше́ний
прошу́ прия́ти ми и Твои́х
живода́тельных и непоро́чных Та́инств
причасти́тися неосужде́нно, да
пребу́деши, я́коже рекл еси́, со
мно́ю треокая́нным: да не кроме́
обре́т мя Твоея́ благода́ти,
преле́стник восхи́тит мя льсти́вне,
и прельсти́в отведе́т боготворя́щих
Твои́х слове́с. Сего́ ра́ди
к Тебе́ припа́даю и те́пле
вопию́ Ти: я́коже блу́днаго
прия́л еси́ и блудни́цу
прише́дшую, та́ко приими́ мя,
блу́днаго и скве́рнаго, Ще́дре.
Душе́ю сокруше́нною ны́не бо к
Тебе́ приходя́, вем, Спа́се,
я́ко ины́й, я́коже аз, не
прегреши́ Тебе́, ниже́ соде́я
дея́ния, я́же аз соде́ях. Но
сие́ па́ки вем, я́ко не
вели́чество прегреше́ний, ни грехо́в
мно́жество превосхо́дит Бо́га
моего́ мно́гое долготерпе́ние и
человеколю́бие кра́йнее; но ми́лостию
состра́стия те́пле ка́ющияся и
чи́стиши, и све́тлиши, и све́та
твори́ши прича́стники, о́бщники
Божества́ Твоего́ соде́ловаяй
незави́стно, и стра́нное и Ангелом,
и челове́ческим мы́слем, бесе́дуеши
им мно́гажды, я́коже друго́м
Твои́м и́стинным. Сия́ де́рзостна
творя́т мя, сия́ вперя́ют мя,
Христе́ мой. И дерза́я Твои́м
бога́тым к нам благодея́нием,
ра́дуяся вку́пе и трепе́ща,
огне́ви причаща́юся трава́ сый, и
стра́нно чу́до, ороша́емь неопа́льно,
я́коже у́бо купина́ дре́вле
неопа́льне горя́щи. Ны́не
благода́рною мы́слию, благода́рным же
се́рдцем, благода́рными удесы́
мои́ми, души́ и те́ла
моего́, покланя́юся и велича́ю, и
славосло́влю Тя, Бо́же мой, я́ко
благослове́нна су́ща, ны́не же и
во ве́ки.
Молитва Василия Великого, 1-я
Влады́ко Го́споди
Иису́се Христе́, Бо́же наш,
Исто́чниче жи́зни и безсме́ртия,
всея́ тва́ри ви́димыя и
неви́димыя Соде́телю, Безнача́льнаго
Отца́ Сопри́снос́ущный Сы́не и
Собезнача́льный, премно́гия ра́ди
бла́гости в после́дния дни в плоть
оболки́йся, и распны́йся, и
погребы́йся за ны, неблагода́рныя и
злонра́вныя, и Твое́ю Кро́вию
обнови́вый растле́вшее грехо́м
естество́ на́ше, Сам, безсме́ртный
Царю́, приими́ и мое́
гре́шнаго покая́ние, и приклони́
у́хо Твое́ мне, и услы́ши
глаго́лы моя́. Согреши́х бо,
Го́споди, согреши́х на не́бо и
пред Тобо́ю, и несмь досто́ин
воззре́ти на высоту́ сла́вы
Твоея́: прогне́вах бо Твою́
бла́гость, Твоя́ за́поведи
преступи́в, и не послу́шав Твои́х
повеле́ний. Но Ты, Го́споди,
незло́бив сый, долготерпели́в же и
многоми́лостив, не пре́дал еси́ мя
поги́бнути со беззако́ньми мои́ми,
моего́́ вся́чески ожида́я
обраще́ния. Ты бо рекл еси́,
Человеколю́бче, проро́ком Твои́м:
я́ко хоте́нием не хощу́
сме́рти гре́шника, но е́же
обрати́тися и жи́ву бы́ти
ему́. Не хо́щеши бо, Влады́ко,
созда́ния Твое́ю руку́ погуби́ти,
ниже́́ благоволи́ши о поги́бели
челове́честей, но хо́щеши всем
спасти́ся, и в ра́зум и́стины
приити́. Те́мже и аз, а́ще и
недосто́ин есмь небесе́ и земли́,
и сея́ привре́менныя жи́зни,
всего́ себе́ повину́в греху́,
и сласте́м порабо́тив, и Твой
оскверни́в о́браз; но творе́ние и
созда́ние Твое́ быв, не отчаява́ю
своего́ спасе́ния, окая́нный, на
Твое́ же безме́рное благоутро́бие
дерза́я, прихожду́. Приими́ у́бо
и мене́, Человеколю́бче Го́споди,
я́коже блудни́цу, я́ко
разбо́йника, я́ко мытаря́ и я́ко
блу́днаго, и возьми́ мое́
тя́жкое бре́мя грехо́в, грех
взе́мляй ми́ра, и не́мощи
челове́ческия исцеля́яй, тружда́ющияся и
обремене́нныя к Себе́ призыва́яй и
упокоева́яй, не прише́дый призва́ти
пра́ведныя, но гре́шныя на
покая́ние. И очи́сти мя от
вся́кия скве́рны пло́ти и
ду́ха, и научи́ мя соверша́ти
святы́ню во стра́се Твое́м:
я́ко да чи́стым све́дением
со́вести моея́, святы́нь Твои́х
часть прие́мля, соединю́ся свято́му
Те́лу Твоему́ и Кро́ви, и
име́ю Тебе́ во мне живу́ща и
пребыва́юща, со Отце́м, и Святы́м
Твои́м Ду́хом. Ей, Го́споди
Иису́се Христе́, Бо́же мой, и
да не в суд ми бу́дет
прича́стие Пречи́стых и Животворя́щих
Та́ин Твои́х, ниже́ да
не́мощен бу́ду душе́ю же и
те́лом, от е́же недосто́йне тем
причаща́тися, но даждь ми, да́же
до коне́чнаго моего́ издыха́ния,
неосужде́нно восприима́ти часть Святы́нь
Твои́х, в Ду́ха Свята́го
обще́ние, в напу́тие живота́
ве́чнаго, и во благоприя́тен ответ
на Стра́шнем Суди́щи Твое́м:
я́ко да и аз со все́ми
избра́нными Твои́ми о́бщник бу́ду
нетле́нных Твои́х благ, я́же
угото́вал еси́ лю́бящим Тя,
Го́споди, в ни́хже препросла́влен
еси́ во ве́ки. Ами́нь.