Тропари и кондаки дневные

Содержание:

на всю седмицу[1]


Впонедельник

Небеснымчинамбесплотным

Тропарь,глас4-й

Небе́сныхво́инствАрхистрати́зи,
мо́лимваспри́сномынедосто́йнии:дава́шими
моли́твамиоградите́наскро́вомкрил
невеще́ственныя
ва́шеясла́вы,сохраня́ющеныприпа́дающия
приле́жно,ивопию́щия:отбедизба́витены,я́кочинонача́льницы
Вы́шнихсил.

Кондак,глас2-й

Архистрати́зи
Бо́жии,служи́телиеБоже́ственныя
сла́вы,А́нгеловнача́льницыичелове́ков
наста́вницы,поле́зноенампроси́те,и
ве́лиюми́лость,я́ко
безпло́тных
Архистрати́зи.


Вовторник

КрестителюиПредтечеИоанну

Тропарь,глас2-й

Па́мятьпра́веднагоспохвала́ми,тебе́жедовле́ет
свиде́тельство
Госпо́дне,
Предте́че:показа́лбосяеси́
вои́стиннуипроро́ков
честне́йший,я́коивструя́х
крести́ти
сподо́билсяеси́Пропове́даннаго.
Те́мжезаи́стину
пострада́вра́дуяся,благовести́л
еси́ису́щимвоа́деБо́гая́вльшагося
пло́тию,взе́млющагогрехми́ра,иподаю́щагонамве́лиюми́лость.

Кондак,глас2-й

Проро́чеБо́жийиПредте́чеблагода́ти,
главу́твою́,я́кошипо́ксвяще́ннейший,отземли́
обре́тше,исцеле́ниявсегда́
прие́млем,и́бопа́ки,я́кожепре́жде,вми́ре
пропове́дуеши
покая́ние.


Всредуипятницу

Кресту

Тропарь,глас1-й

Спаси́,Го́споди,лю́диТвоя́,иблагослови́достоя́ние
Твое́,побе́дынасопроти́вныяда́руя,иТвое́
сохраня́яКресто́мТвои́м
жи́тельство.

Кондак,глас4-й

Вознесы́йсянаКрество́лею,тезоимени́тому
Твое́муно́вомужи́тельству
щедро́тыТвоя́да́руй,
Христе́Бо́же,возвесели́насси́лою
Твое́ю,побе́дыдая́намнасопоста́ты,посо́бие
иму́щимТвое́,ору́жие
ми́ра,непобеди́муюпобе́ду.


Вчетверг

АпостоламисвятителюНиколаю

Тропарьсвятителю,глас4-й

Пра́вилове́рыио́бразкро́тости,
воздержа́ния
учи́теляяви́тяста́дутвое́му,я́жевеще́й
и́стина.Сего́ра́дистяжа́леси́
смире́ниемвысо́кая,нището́ю
бо́гатая,о́тчесвященнонача́льниче
Нико́лае,моли́Христа́
Бо́га,спасти́сядуша́м
на́шим.

Кондакапостолам,глас2-й

Тве́рдыяибоговеща́нныя
пропове́датели,верхапо́столов
Твои́х,Го́споди,прия́леси́внаслажде́ниеблаги́х
Твои́хипоко́й:
боле́знибоо́нехисмертьприя́леси́,па́чевся́каго
всепло́дия,Еди́несве́дый
серде́чная.

Кондаксвятителю,глас3-й

ВМи́рех,
свя́те,
священноде́йствитель
показа́лсяеси́,Христо́вобо,преподо́бне,
Ева́нгелие
испо́лнив,положи́леси́ду́шутвою́олю́дех
твои́х,испаслеси́непови́нныяотсме́рти.
Сего́ра́диосвяти́лся
еси́,я́ковели́кий
таи́нникБо́жияблагода́ти.


Всубботу

Всемсвятымизаумерших

Тропарьвсемсвятым,глас2-й

Апо́столи,му́ченицыипроро́цы,святи́телие,
преподо́бнииипра́веднии,
до́брепо́двигсоверши́вшиииве́ру
соблю́дшии,
дерзнове́ниеиму́щекоСпа́су,онасТого́,я́коБла́га,
моли́теспасти́ся,мо́лимся,
душа́мна́шим.

Тропарьзаупокой,глас2-й

Помяни́,Го́споди,я́коБлаг,рабы́Твоя́,иели́кавжитии́согреши́ша,
прости́;никто́жебобезгре́шен,то́кмоТы,моги́йипреста́вленным
да́типоко́й.

Кондаквсемсвятым,глас8-й

Я́конача́ткиестества́
Насади́телютва́ривселе́нная
прино́ситТи,Го́споди,
богоно́сныя
му́ченики:техмоли́твамивми́ре
глубо́цеЦе́рковьТвою́,
жи́тельствоТвое́Богоро́дицею
соблюди́,
Многоми́лостиве.

Кондакзаупокой,глас8-й

Сосвяты́ми
упоко́й,Христе́,ду́ширабТвои́х,
иде́женестьболе́знь,нипеча́ль,нивоздыха́ние,ножизньбезконе́чная.

Богослужебныйденьначинаетсясвечерапредшествующего
дня,поэтомутропарь
понедельникачитают(илипоют)навечернихбогослуженияхввоскресеньеиутромначасахилитургиивпонедельник.
Вечеромвпонедельник
читаютужетропарьвторникаит.д.

Седмица 12-я по Пятидесятнице, глас 2

День постный

Читать Священное Писание вместе с Церковью:

Усекновению главы Иоанна Предтечи

Тропарь, глас 2:

Па́мять пра́веднаго с похвала́ми,/ тебе́ же довле́ет свиде́тельство Госпо́дне, Предте́че:/ пока́зал бо ся еси́ вои́стину и проро́ков честне́йший,/ я́ко и в струя́х крести́ти сподо́бился еси́ Пропове́даннаго./ Те́мже за и́стину пострада́в ра́дуяся,/ благовести́л еси́ и су́щим во а́де Бо́га я́вльшагося пло́тию,/ взе́млющаго грех ми́ра,// и подаю́щаго нам ве́лию ми́лость.

Кондак, глас 5:

Предте́чево сла́вное усекнове́ние,/ смотре́ние бысть не́кое Боже́ственное;/ да и су́щим во а́де Спа́сово пропове́сть прише́ствие./ Да рыда́ет у́бо Ироди́а,/ беззако́нное уби́йство испроси́вши:/ не зако́н бо Бо́жий, ни живы́й век возлюби́,// но притво́рный, привре́менный.

Величание:

Велича́ем тя,/ Крести́телю Спа́сов Иоа́нне,/ и почита́ем вси/ честны́я твоея́ главы́// усекнове́ние.

Молитва:

Крести́телю Христо́в, пропове́дниче покая́ния, ка́ющагося не пре́зри мене́, но совокупля́яся с во́и Небе́сными, моли́ся ко Влады́це за мене́, недосто́йнаго, уны́лаго, немощна́го и печа́льнаго, во мно́гия бе́ды впа́дшаго, утружде́ннаго бу́рными по́мыслы ума́ моего́. Аз бо есмь верте́п злых дел, отню́дь не име́яй конца́ грехо́вному обы́чаю, пригвожде́н бо есть ум мой земны́м веще́м. Что сотворю́? Не вем. И к кому́ прибе́гну, да спасе́на бу́дет ду́ша моя́? То́кмо к тебе́, святы́й Иоа́нне, благода́ти тезоимени́те, я́ко тя пред Го́сподем по Богоро́дице вем бо́льша бы́ти рожде́нных всех, ты бо сподо́бился еси́ косну́тися верху́ Царя́ Христа́, взе́млющаго грехи́ ми́ра, А́гнца Бо́жия. Его́же моли́ за гре́шную мою́ ду́шу, да поне́ отны́не, в пе́рвый на́десять час, понесу́ тяготу́ благу́ю и прииму́ мзду с после́дними. Ей, Крести́телю Христо́в, честны́й Предте́че, кра́йний Проро́че, пе́рвый во благода́ти му́чениче, по́стников и пусты́нников наста́вниче, чистоты́ учи́телю и бли́жний дру́же Христо́в! Тя молю́, к тебе́ прибега́ю: не отри́ни мене́ от твоего́ заступле́ния, но возста́ви мя, низве́рженнаго мно́гими грехи́. Обнови́ ду́шу мою́ покая́нием, я́ко вторы́м креще́нием, поне́же обоего́ нача́льник еси́: креще́нием омыва́яй прароди́тельный грех, покая́нием же очища́яй коего́ждо де́ло скве́рно. Очи́сти мя, греха́ми оскверне́ннаго, и пону́ди вни́ти, а́може ничто́же скве́рно вхо́дит, в Ца́рствие Небе́сное. Ами́нь.

ГЛАС 5

Тропарь:

Собезнача́льное Сло́во Отцу́ и Ду́хови, / от Де́вы ро́ждшееся на спасе́ние на́ше, / воспои́м, ве́рнии, и поклони́мся; / я́ко благоволи́ пло́тию взы́ти на Крест, / и смерть претерпе́ти, / и воскреси́ти уме́ршия / сла́вным Воскресе́нием Свои́м.

Богородичен отпустительный:

Ра́дуйся, две́ре Госпо́дня непроходи́мая; / ра́дуйся, стено́ и покро́ве притека́ющих к Тебе́; / ра́дуйся, необурева́емое приста́нище и Неискусобра́чная, / ро́ждшая пло́тию Творца́ Твоего́ и Бо́га, / моля́щи не оскудева́й о воспева́ющих / и кла́няющихся Рождеству́ Твоему́.

Кондак:

Ко а́ду, Спа́се мой, соше́л еси́, / и врата́ сокруши́вый я́ко всеси́лен, / уме́рших я́ко Созда́тель совоскреси́л еси́, / и сме́рти жа́ло сокруши́л еси́, / и Ада́м от кля́твы изба́влен бысть, Человеколю́бче; / те́мже вси зове́м: / спаси́ нас, Го́споди.

Тропари и кондаки дневные на всю седмицу

В понедельник, Небесным чинам бесплотным

Тропарь, глас 4-й

Небе́сных во́инств Архистрати́зи, мо́лим вас при́сно мы недосто́йнии, да ва́шими моли́твами оградите́ нас кро́вом крил невеще́ственныя ва́шея сла́вы, сохраня́юще нас припа́дающих приле́жно и вопию́щих: от бед изба́вите нас, я́ко чинонача́льницы вы́шних сил.

Кондак, глас 2-й

Архистрати́зи Бо́жии, служи́телие Боже́ственныя славы, Ангелов нача́льницы и челове́ков наста́вницы, поле́зное нам проси́те и ве́лию ми́лость, я́ко безпло́тных Архистрати́зи.

Во вторник, Крестителю и Предтече Иоанну

Тропарь, глас 2-й

Па́мять пра́веднаго с похвала́ми, тебе же довле́ет свиде́тельство Госпо́дне, Предте́че: показа́л бо ся еси́ вои́стинну и проро́ков честне́йший, я́ко и в струя́х крести́т и сподо́бился еси́ Пропове́даннаго. Те́мже за и́стину пострада́в ра́дуяся, благовести́л еси́ и су́щим во а́де Бога, я́вльшагося пло́тию, взе́млющаго грех ми́ра и подаю́щаго нам ве́лию ми́лость.

Кондак, глас 6-й

Проро́че Бо́жий и Предте́че благода́ти, главу́ твою́, яко шипо́к свяще́ннейший, от земли́ обре́тше, исцеле́ния всегда́ прие́млем, и́бо па́ки, я́коже пре́жде, в ми́ре пропове́дуеши покая́ние.

В среду и пятницу, Кресту

Тропарь, глас 1-й

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твое, побе́ды православным христианом на сопроти́вныя да́руя, и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твоим жи́тельство.

Кондак, глас 4-й

Вознесы́йся на Крест во́лею, тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Боже; возвесели́ нас си́лою Твое́ю, побе́ды дая́ нам на супоста́ты, посо́бие иму́щим Твое, ору́жие мира, непобеди́мую побе́ду.

В четверг, апостолам и святителю Николаю

Тропарь апостолам, глас 3-й

Апо́столи святи́и, моли́те Ми́лостиваго Бо́га, да прегреше́ний оставле́ние пода́ст душа́м на́шим.

Тропарь святителю, глас 4-й

Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости, воздержа́ния учи́теля яви́ тя ста́ду твоему я́же веще́й и́стина; сего́ ра́ди стяжа́л еси́ смире́нием высо́кая, нището́ю бога́тая, отче священнонача́льниче Нико́лае, моли́ Христа Бога спасти́ся душа́м нашим.

Кондак апостолам, глас 2-й

Тве́рдыя и боговеща́нныя пропове́датели, верх апо́столов Твоих, Господи, прия́л еси́ в наслажде́ние благи́х Твоих и поко́й; боле́зни бо о́нех и смерть прия́л еси́ па́че вся́каго всепло́дия, Еди́не све́дый серде́чная.

Кондак святителю, глас 3-й

В Ми́рех, свя́те, священноде́йствитель показа́лся еси́: Христо́во бо, преподо́бне, Ева́нгелие испо́лнив, положи́л еси́ ду́шу твою́ о лю́дех твоих, и спасл еси́ непови́нныя от сме́рти; сего́ ра́ди освяти́лся еси́, я́ко вели́кий таи́нник Бо́жия благода́ти.

В субботу, всем святым и за умерших

Тропари, глас 2-й

Апо́столи, му́ченицы и проро́цы, святи́телие, преподо́бнии и пра́веднии, до́бре по́двиг соверши́вшии и ве́ру соблю́дшии, дерзнове́ние иму́ще ко Спа́су, о нас Того, я́ко Бла́га, моли́те спасти́ся, мо́лимся, душа́м на́шим.

Помяни́, Го́споди, яко Благ, рабы́ Твоя́, и ели́ка в житии́ согреши́ша, прости́: никто́же бо безгрешен, то́кмо Ты, моги́й и преста́вленным да́ти покой.

Кондаки, глас 8-й

Со святы́ми упоко́й, Христе́, ду́ши раб Твоих, иде́же несть боле́знь, ни печа́ль, ни воздыха́ние, но жизнь безконе́чная.

Яко нача́тки естества́ Насади́телю тва́ри вселе́нная прино́сит Ти, Го́споди, богоно́сныя му́ченики; тех моли́твами в ми́ре глубо́це Це́рковь Твою, жи́тельство Твое, Богоро́дицею соблюди́, Многоми́лостиве.

Тропари и богородичны и кондаки дневныя

ТРОПАРИ И БОГОРОДИЧНЫ И КОНДАКИ ДНЕВНЫЯ

В понедельник, тропарь безплотным, глас 4. Небе́сных во́иньств архистрати́зи, мо́лим вас ны́не мы недосто́йнии, я́ко да ва́шими моли́твами, покры́ете нас кро́вом крилу́, невеще́ственыя ва́шея сла́вы, сохраня́ю­ще нас моля́щихся приле́жно и вопию́щих: от бед изба́вите нас, я́ко чинонача́льницы вы́шним си́лам.

Богородичен. Я́ко всех тва́рей лу́чьши еси́ Богоро́дице, пе́ти Тя Де́во, досто́йно недоуме́юще. Ту́не, мо́лим Тя, поми́луй нас.

Кондак, глас 2. Архистрати́зи Бо́жии и слуги́ боже́ственыя сла́вы, а́нгелом нача́льницы, и наста́вницы челове́ком, е́же есть на по́льзу проси́те нам и ве́лия ми́лости, я́ко безпло́тным архистрати́зи.

Во вторник тропарь Иоанну Предотечи, глас 2. Па́мять пра́веднаго с похвала́ми, тебе́ же довле́ет свиде́тельство Госпо́дне, Предоте́че: яви́лбося еси́ вои́стину проро́к честне́йши, я́ко и в бы́стринах крести́ти сподо́бился еси́ Пропове́даннаго. Тем же и за и́стину пострада́в ра́дуяся; благовести́л еси́ и во а́де су́щим, Бо́га я́вльщагося пло́тию, взе́млющаго грехи́ мира, и подаю́щаго нам ве́лию ми́лость.

Богородичен. Бо́жию бы́хом естеству́ о́бщницы Тобою́, Богоро́дице при́сно Де́во, Бо́га бо нам воплоще́нна родила́ еси́. Тем же по́долгу Тя, вси благоче́стно велича́ем.

Кондак, глас 3. Непло́ды днесь Христо́ва Предоте́чу ражда́ет, и той есть соверше́ние вся́каго проро́чества. Его́ же бо проро́цы пропове́даша, на Том во Иорда́не ру́ку положи́, и показа́ся Бо́жию Сло́ву, проро́к и про­пове́дник, вку́пе и Предоте́ча.

В среду и в пяток тропарь Честному Кресту, глас 1. Спаси́ Го́споди, лю́ди Своя́ и благослови́ достоя́ние Твое, побе́ды держа́ве Росси́йстей на сопроти́вныя да́руй и Своя́ сохраня́я Кресто́м лю́ди.

Крестобогородичен. И́же Твое́ заступле́ние стяжа́вше Пречи́стая, и Твои́ми моли́твами от бед избавля́емся. Кресто́м бо Сы́на Твоего́ всегда́ храни́ми везде́, по́долгу Тя вси благоче́стно велича́ем.

Кондак, глас 4. Вознесы́ися на́ Крест во́лею, те­зой мени́тому ны́не гра́ду Твоему́, щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же. Возвесели́ си́лою Свое́ю держа­ву Российскую, побе́ды дая́ ей на супоста́ты. Посо́­бие иму́щу Твое́ ору́жие, ми́ру непобеди́мую побе́ду.

В четверток тропарь апостолом, глас 3. Апо́столи святи́и, моли́те ми́лостиваго Бо́га, да грехо́в оставле́ние пода́ст душа́м на́шим.

Тропарь святителю Николе, глас 4. Пра́вило ве́ре и о́браз кро́тости, воздержа́нию учи́теля яви́ тя Госпо́дь ста́ду Своему́, я́же веще́м и́стина. Сего́ ра́ди стяжа́в смире́нием высо́кая, нището́ю бога́тая, о́тче наш святи­телю Нико́лае. Моли́ Христа́ Бо́га, спасти́ся душа́м на́шим.

Богородичен. Сло́во О́тчее, Христа́ Бо́га на́шего, из Тебе́ вопло́щьшееся разуме́хом, Богоро́дице Де́во. Того́ моли́ спасти́ душа́ на́ша.

Кондак апостолом, глас 2. Тве́рдыя и боговеща́нныя пропове́датели, верх учени́к Твои́х Го́споди, прия́т в наслажде́ние, благи́х Твои́х поко́я. Труды́ бо их и смерть прия́т па́че вся́каго приноше́ния, Еди́не све́дыи серде́чная.

Кондак святителю Николе, глас 3. В Ми́рех свя́те Нико́лае, святи́тель яви́ся. Христо́во бо днесь, преподо́бне ева́нгелие испо́лнив, положи́л еси́ ду́шу свою́ за́ люди своя́, и спасл еси́ непови́нныя от сме́рти. Сего́ ра́ди освяти́ся, и яви́ся ве́лии таи́нник Бо́жия благода́ти.

В субботу тропарь всем святым, глас 2. Апо́столи, проро́цы и му́ченицы, святи́телие, преподо́бнии и пра́веднии, и́же до́бре по́двиг сконча́вше, и ве́ру соблю́дше, дерзнове́ние иму́ще ко Спа́су, мо́лим вы: о нас Того́ моли́те, я́ко Бла́га, спасти́ душа́ на́ша.

Богородичен. Ма́ти свята́я пречи́стаго Све́та, а́н­гельскими пе́сньми чту́ще Тя, пое́м и велича́ем.

Кондак, глас 8. Я́ко нача́тки естества́, Соде́телю тва́ри, вселе́нная прино́сит Ти Го́споди, богоно́сныя му́ченики. Тех моли́твами во смире́нии глубо́це, це́рковь Свою́ и град Свой, Богоро́дицы ра́ди соблюди́, еди́не Многоми́лостиве.

Тропарь за упокой, глас 2. Помяни́ Го́споди, я́ко Благ, рабы́ Своя́, и ели́ка в житии́ сем согреши́ша, прости́. Никто́ же бо без греха́, то́кмо Ты моги́и преста́вленым да́ти поко́й.

Ин тропарь, за упокой же, глас 8. И́же глубина́ми му́дрости, человеколю́бне вся строя́: и е́же на по́льзу всем подава́я, еди́не Соде́телю, поко́й Го́с­поди, душа́ усо́пших раб Свои́х. На Тя бо упова́ние возложи́ша, Творца́ и Зижди́теля и Бо́га на́шего.

Богородичен. Тебе́ град и приста́нище и́мамы, и Моли́твеницу благоприя́тну, к ро́ждьшемуся из Тебе́ Бо́гу. Богоро́дице безневе́стная, ве́рным спасе́ние.

Кондак за упокой, глас 8. Со святы́ми поко́й, Христе́, душа́ раб Свои́х, иде́же несть боле́зни, ни печа́ли, ни воздыха́ния, но жизнь ве́чная.

В ЧЕТВЕРГ

АПОСТОЛОВ

Кондак, глас 2:

Тве́рдыя и боговеща́нныя пропове́датели, / верх апо́столов Твои́х, Го́споди, / прия́л еси́ в наслажде́ние благи́х Твои́х и поко́й: / боле́зни бо о́нех и смерть прия́л еси́ па́че вся́каго всепло́дия, / Еди́не, све́дый серде́чная.

И СВЯТИТЕЛЯ НИКОЛАЯ

Тропарь, глас 4:

Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости, / воздержа́ния учи́теля / яви́ тя ста́ду твоему́ / Я́же веще́й И́стина. / Сего́ ра́ди стяжа́л еси́ смире́нием высо́кая, / нището́ю бога́тая, / о́тче священнонача́льниче Нико́лае, / моли́ Христа́ Бо́га, / спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас 3:

В Ми́рех, свя́те, священноде́йствитель показа́лся еси́, / Христо́во бо, преподо́бне, Ева́нгелие испо́лнив, / положи́л еси́ ду́шу твою́ о лю́дех твои́х / и спасл еси́ непови́нныя от сме́рти. / Сего́ ра́ди освяти́лся еси́, / я́ко вели́кий таи́нник Бо́жия благода́ти.

Тропарь всем святым, Глас 2

Апостоли, мученицы и пророцы, святителие, преподобнии и праведнии, добре подвиг совершившии и веру соблюдшии, дерзновение имуще ко
Спасу, о нас Того, яко Блага, молите спастися,
молимся, душам нашим.

Добре подвиг совершившии и веру
соблюдшии…
В основе — слова апостола Павла: Я уже
становлюсь жертвою, и время моего отшествия настало.
Подвигом добрым я подвизался, течение совершил, веру
сохранил (в Славянской Библии: подвигом добрым
подвизахся, течение скончах, веру соблюдох: напомним,
что течение — это бег); а теперь готовится мне венец
правды, который даст мне Господь, праведный Судия, в
день оный; и не только мне, но и всем, возлюбившим
явление Его (2 Тим.4:6-8).

ГЛАС 1

Тропарь:

Ка́мени запеча́тану от иуде́й / и во́ином стрегу́щим Пречи́стое Те́ло Твое́, / воскре́сл еси́ тридне́вный, Спа́се, / да́руяй ми́рови жизнь. / Сего́ ра́ди Си́лы Небе́сныя вопия́ху Ти, Жизнода́вче: / сла́ва Воскресе́нию Твоему́, Христе́, / сла́ва Ца́рствию Твоему́, / сла́ва смотре́нию Твоему́, еди́не Человеколю́бче.

Богородичен отпустительный:

Гаврии́лу веща́вшу Тебе́, Де́во, ра́дуйся, / со гла́сом воплоща́шеся всех Влады́ка, / в Тебе́, святе́м киво́те, / я́коже рече́ пра́ведный Дави́д; / яви́лася еси́ ши́ршая Небе́с, / поноси́вши Зижди́теля Твоего́. / Сла́ва Все́льшемуся в Тя, / сла́ва Проше́дшему из Тебе́, / слава Свободи́вшему нас Рождество́м Твои́м.

Кондак:

Воскре́сл еси́ я́ко Бог из гро́ба во сла́ве, / и мир совоскреси́л еси́; / и естество́ челове́ческое я́ко Бо́га воспева́ет Тя, и смерть исчезе́; / Ада́м же лику́ет, Влады́ко; / Е́ва ны́не от уз избавля́ема ра́дуется, зову́щи: / Ты еси́, И́же всем подая́, Христе́, воскресе́ние.

Тропарь святителю Николаю, Глас 4

Правило веры и образ кротости, 
воздержания учителя яви тя стаду твоему яже вещей
истина; сего ради стяжал еси смирением высокая, нищетою богатая, отче священноначальниче
Николае, моли Христа Бога, спастися душам нашим.

Правило — здесь: мерило, образец.
Образ
— здесь: образец. Яви — явил. Яже вещей истина — есть
подлежащее предложения, поставленное в конце его, и
означает — познание истины. Высокая — здесь: величие.
Богатая — богатство. Священноначальниче — начальник
священнослужителей, то есть епископ (звательный падеж).

Этот тропарь является также и общим
тропарем святителю — то есть тропарем, который может
применяться к любому святителю. Таким образом, святитель
Николай предстает пред нами и как «правило и образ»
святителя вообще.

Правило веры и образ кротости,
воздержания учителя яви тя стаду твоему яже вещей
истина.
В пособиях начала ХХ века дается такое понимание
этого выражения: яже вещей истина переводилось как
«познание истины»: «Познание истины сделало тебя для
паствы твоей мерилом веры, образцом кротости, учителем
воздержания»; Сего ради: ради Христа, для Него (хотя,
безусловно, возможно и простое понимание выражения «сего
ради» как предлога: «благодаря этому», «поэтому»).

Стяжал еси смирением высокая, нищетою
богатая.
Приобрел смирением величие (высоту неба),
нищетою — богатство (рая). Такого рода
противопоставления (антиномии) свойственны новозаветному
мышлению, ими пронизано Евангелие: Кто возвышает себя,
тот унижен будет, а кто унижает себя (в
церковнославянском Евангелии: смиряяй же себе), тот
возвысится (Мф.23:12;
также
Лк.14:11; 18:14); «Ибо вы знаете благодать Господа
нашего Иисуса Христа, что Он, будучи богат, обнищал ради
вас, дабы вы обогатились Его нищетою» (2 Кор.8:9).

Глас 3

Да веселятся небесная, да радуются
земная, яко сотвори державу мышцею Своею Господь, попра смертию смерть, первенец мертвых бысть;
из чрева адова избави нас, и подаде мирови велию милость.

Небесная — все небесное, небо. Земная
все земное, земля. Сотвори державу мышцею Своею — явил
мощь руки Своей. Велию — великую.

Сотвори державу мышцею Своею
выражение из песни Пресвятой Богородицы (в русском
переводе: явил силу мышцы Своей —
Лк.1:51); слова, сказанные Пречистой Девой о
Воплощении Сына Божия, тропарь относит к Его Воскресению
и, таким образом, ко всему делу Домостроительства
(Промысла) Божия. Слова попра смертию смерть обращают
нас к тропарю Пасхи: Христос воскресе из мертвых,
смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав.

Первенец мертвых бысть, из чрева адова
избави нас.
Строка отсылает нас к словам апостола Павла:
Но Христос воскрес из мертвых, первенец из умерших. Ибо,
как смерть через человека, так через человека и
воскресение мертвых. Как в Адаме все умирают, так во
Христе все оживут, каждый в своем порядке: первенец
Христос, потом Христовы, в пришествие Его (1 Кор.15:20-24).

Седмица сырная, глас 6

Масленица

Сегодня Святая Церковь совершает память:

Прп. Проко́пия Декаполита, исп. (ок. 750).

Прп. Ти́та, пресвитера Печерского, в Ближних пещерах (1190); прп. Ти́та Печерского, бывшего воина, в Дальних пещерах (XIV); прп. Фалале́я Сирийского (ок. 460).

Сщмч. Се́ргия Увицкого, пресвитера (1932); сщмч. Михаи́ла Лисицына, пресвитера (1918); сщмч. Петра́ Успенского, пресвитера, мч. Михаи́ла Маркова (1938).

Молитвы Четыредесятницы

Молитва прп. Ефрема Сирина

Го́споди и Влады́ко живота́ моего́, дух пра́здности, уны́ния, любонача́лия, и праздносло́вия не даждь ми. (Поклон земной.)

Дух же целому́дрия, смиренному́дрия, терпе́ния, и любве́, да́руй ми рабу́ Твоему́. (Поклон земной.)

Ей, Го́споди Царю́, да́руй ми зре́ти моя́ прегреше́ния, и не осужда́ти бра́та моего́, я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в, ами́нь. (Поклон земной.)

Таже малых 12, глаголюще на кийждо поклон: Бо́же, очи́сти мя гре́шнаго.

И паки последи молитву всю: Го́споди и Влады́ко живота́ моего́, дух пра́здности, уны́ния, любонача́лия, и праздносло́вия не даждь ми. Дух же целому́дрия, смиренному́дрия, терпе́ния, и любве́, да́руй ми рабу́ Твоему́. Ей, Го́споди Царю́, да́руй ми зре́ти моя́ прегреше́ния, и не осужда́ти бра́та моего́, я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в, ами́нь. (И поклон един великий.)

Преподобному Прокопию Декаполиту

Тропарь, глас 8:

Слез твои́х тече́ньми пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоноси́л еси́,/ и был еси́ свети́льник вселе́нней,/ сия́я чудесы́, Проко́пие о́тче наш.// Моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас 4:

Денни́цу днесь Це́рковь иму́щи,/ вся́кую злосла́вия мглу разгоня́ет,// почита́ющи Тя Небеснотаи́нниче, Проко́пие пресла́вне.

Молитва:

О священная главо, преподобне отче, преблаженне авво Прокопие, не забуди убогих твоих до конца, но поминай нас всегда во святых и благоприятных молитвах к Богу: помяни стадо твое, еже сам упасл еси, и не забуди посещати чад твоих моли за ны, отче священный, за дети твоя духовныя, яко имеяй дерзновение к Небесному Царю: не премолчи за ны ко Господу, и не презри нас, верою и любовию чтущих тя: поминай нас недостойных у Престола Вседержителева, и не престай моляся о нас ко Христу Богу, ибо дана тебе бысть благодать за ны молитися. Не мним бо тя суща мертва: аще бо телом и преставился еси от нас, но и по смерти жив сый пребываеши, не отступай от нас духом, сохраняя нас от стрел вражиих и всякия прелести бесовския и козней диавольских, пастырю наш добрый. Аще бо и мощей твоих рака пред очима нашима видима есть всегда, но святая твоя душа со ангельскими воинствы, со безплотными лики, с небесными силами, у престола Вседержителева предстоящи, достойно веселится, ведуще убо тя воистину и по смерти жива суща, тебе припадаем и тебе молимся: молися о нас Всесильному Богу, о пользе душ наших, и испроси нам время на покаяние, да невозбранно прейдем от земли на небо, от мытарств же горьких, бесов воздушных князей и от вечныя муки да избавимся, и Небеснаго Царствия наследницы да будем со всеми праведными, от века угодившими Господу нашему Иисусу Христу: Ему же подобает всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем, и с Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Преподобному Титу, пресвитеру Печерскому

Тропарь, глас 1:

Братолю́бне тя живу́ща ви́дев любве́ ненави́стник,/ победи́л тя во гнев,/ но, ве́дый твоя́ пре́жния труды́ любве́ исто́чник – Госпо́дь,/ преложи́ тя па́ки на братолю́бие,/ в не́мже ты про́чее пожи́в Богоуго́дне,// моли́ся о нас, я́ко да поживе́м братолю́бне.

Кондак, глас 7:

Смире́нию Госпо́дню подо́бяся,/ смири́лся еси́, свяще́нник сый пред лице́м го́рдаго диа́кона Ева́грия,/ беззло́бие Ти́те,/ за что прия́л еси́ не то́кмо вре́менныя жи́зни неотпаде́ние,/ А́нгелу тя воздви́гшу,/ но и ве́чныя наслажде́ние,// в не́йже лику́я, избавля́й нас лю́таго гне́ва и памятозло́бия.

Преподобному Титу Печерскому, бывшему воину

Тропарь, глас 3:

Во́инство тле́нное оста́вль,/ в нетле́нном ввоени́лся еси́ Христо́ви,/ и ору́жием Его́ кре́стным победи́в подзе́мных ефио́пов,/ побе́ды вене́ц от Христа́, Ти́те, сла́вно прия́л еси́,// Ему́же моли́ся дарова́ти нам мир и ве́лию ми́лость.

Кондак, глас 6:

Во́ина Христо́ва хра́браго,/ щито́м преподо́бия обло́жшагося/ и во́ев неви́димых кре́пко победи́вша,/ прииди́те, ве́рнии, восхва́лим,/ Ти́та крепкоду́шнаго и возопии́м:// прииди́, свя́те, к нам и никто́же озло́бит ны.

ГЛАС 6

Тропарь:

А́нгельския Си́лы на гро́бе Твое́м, / и стрегу́щии омертве́ша; / и стоя́ше Мари́я во гро́бе, / и́щущи Пречи́стаго Те́ла Твоего́. / Плени́л еси́ ад, не искуси́вся от него́; / сре́тил еси́ Де́ву, да́руяй живо́т. / Воскресы́й из ме́ртвых, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Богородичен отпустительный:

Благослове́нную нареки́й Твою́ Ма́терь, / прише́л еси́ на страсть во́льным хоте́нием, / возсия́в на Кресте́, взыска́ти хотя́ Ада́ма, / глаго́ля А́нгелом: / сра́дуйтеся Мне, я́ко обре́теся поги́бшая дра́хма. / Вся му́дре устро́ивый, / Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Кондак:

Живонача́льною дла́нию / уме́ршия от мра́чных удо́лий / Жизнода́вец воскреси́в всех Христо́с Бог, / воскресе́ние подаде́ челове́ческому ро́ду: / есть бо всех Спаси́тель, / Воскресе́ние и Живо́т, и Бог всех.

Отвечает священник Афанасий Гумеров, насельник Сретенского монастыря:

1.Все церковные песнопения исполняются на восемь гласов или напевов. Меняются они каждую седмицу в воскресение (неделю). Только во время светлой седмицы Святой Пасхи гласы меняются каждый день, потому что все дни воскресные. Глас каждого воскресного дня и последующей седмицы можно узнать по церковному календарю. В ближайшее воскресение (11/24 октября) – 4-й глас.

 2.Каноны, которые читаются на утрени, во время молебнов или в составе молитвенного правила состоят из тропарей и ирмосов. Тропарь – краткая песнь, в которой прославляются дела Бога, Матери Божией, святых, выражается смысл и внутренне значение праздника или события (благодарение, покаяние, прошение). Ирмос (греч. eiro –связывать, сцеплять),  являясь первым стихом, дает образец построения тропарей данной песни. Ирмосы составлены на основе библейских песен, поэтому для их понимания надо обратиться к этим священным текстам. Ирмос 4-й песни кратко выражает молитву пророка Аввакума (3:1-19): «Господи! услышал я слух Твой и убоялся. Господи! соверши дело Твое среди лет, среди лет яви его; во гневе вспомни о милости <…> Бог от Фемана грядет и Святый — от горы Фаран. Покрыло небеса величие Его, и славою Его наполнилась земля <…> Ты выступаешь для спасения народа Твоего, для спасения помазанного Твоего <…> Господь Бог — сила моя: Он сделает ноги мои как у оленя и на высоты мои возведет меня!». Для изображения величия Господа пророк пользуется высоким поэтическим языком. Смысл молитвы: услышав о делах Божиих, пророк исполнился благоговейным страхом  и прославил Бога. Церковно-славянское слово «смотрение» указывает на действие Божественного Промысла. Господь имеет смотрение (план, замысел) о мире в целом и о каждом человеке. Ирмос 7-й песни кратко говорит о чуде спасения трех еврейских отроков, брошенных по повелению Навуходоносора в огненную печь (Дан.3:19-100). При составлении этого ирмоса использованы слова из песни одного из отроков Азарии: «Благословен Ты, Господи Боже отцов наших, хвально и прославлено имя Твое вовеки» (3:26). Навуходоносор был изумлен увиденным чудом и сказал: «благословен Бог Седраха, Мисаха и Авденаго, Который послал Ангела Своего и избавил рабов Своих, которые надеялись на Него и не послушались царского повеления, и предали тела свои , чтобы не служить и не поклоняться иному богу, кроме Бога своего!» (3:95). Поэтому в ирмосе поется: «мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших».

21 октября 2004 г.

Крестителю и Предтече Иоанну

Тропарь,глас2-й

Па́мятьпра́веднагоспохвала́ми,тебе́жедовле́ет
свиде́тельство
Госпо́дне,
Предте́че:показа́лбосяеси́
вои́стиннуипроро́ков
честне́йший,я́коивструя́х
крести́ти
сподо́билсяеси́Пропове́даннаго.
Те́мжезаи́стину
пострада́вра́дуяся,благовести́л
еси́ису́щимвоа́деБо́гая́вльшагося
пло́тию,взе́млющагогрехми́ра,иподаю́щагонамве́лиюми́лость.

Кондак,глас2-й

Проро́чеБо́жийиПредте́чеблагода́ти,
главу́твою́,я́кошипо́ксвяще́ннейший,отземли́
обре́тше,исцеле́ниявсегда́
прие́млем,и́бопа́ки,я́кожепре́жде,вми́ре
пропове́дуеши
покая́ние.


Всредуипятницу

Седмица 8-я по Пятидесятнице, глас 6

День постный

Сегодня Святая Церковь совершает память:

Предпразднство Изнесения Честны́х Древ Животворящего Креста Господня. Прав. Евдоки́ма Каппадокиянина (IX).

Мц. Иули́тты Кесарийской (Каппадокийской) (304–305); свт. Ге́рмана Осе́рского, епископа (448); прмч. Диони́сия Ватопедского (1822).

Сщмч. Вениами́на (Казанского), митрополита Петроградского, и с ним прмч. Се́ргия (Шеина), архимандрита и мчч. Ю́рия Новицкого и Иоа́нна Ковшарова (1922); мч. Максима Румянцева (1928); сщмч. Влади́мира Холодковского, пресвитера (1937); сщмч. Иоа́нна Румянцева, исп. Константина Разумова, пресвитеров, мц. Анны Серовой и исп. Елисаве́ты Румянцевой (после 1937).

Праведному Евдокиму Каппадокиянину

Тропарь, глас 4:

От земли́ воззва́вый тя к Небе́сным селе́нием/ соблюда́ет и по сме́рти невреди́мо те́ло твое́, свя́те Евдоки́ме:/ ты бо в целому́дрии и чи́стом жи́тельстве, блаже́нне,/ жи́тельствовал еси́, не оскверни́в пло́ти.// Те́мже со дерзнове́нием моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся нам.

Кондак, глас 2:

Вы́шних жела́я, с вы́шними совокупля́яся,/ и колесни́цу о́гненную, Боже́ственными восхожде́ньми доброде́телей, соверши́л еси́ ду́шу,/ преблаже́нне Евдоки́ме,/ на земли́ пожи́в я́ко Безпло́тен,// Зижди́телю всех благоугоди́л еси́.

Священномученику Вениамину, митрополиту Петроградскому

Тропарь, глас 1:

Свети́льник всесве́тлый во гpа́де свята́го Петpа́ яви́лся еси́,/ па́стырю до́брый, священному́чениче о́тче Вениами́не./ Любо́вь и милосе́pдие в сеpдца́х ве́pных насажда́я,/ благотвоpи́ти пpизыва́л еси́ теpпя́щим глад и нищету́./ Сего́ pа́ди и мы к тебе пpибега́ем и с ве́pою вопие́м ти:/ моли́ ми́лостиваго Бо́га,/ оте́чество на́ше в Пpавосла́вии и благоче́стии утвеpди́ти,/ миp Це́pкви даpова́ти// и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Кондак, глас 6:

От ю́ности и́го Христо́во на ра́мо взем,/ и́стинный страж Правосла́вныя Це́ркве яви́лся еси́,/ священному́чениче Вениами́не./ Клевету́, у́зы, страда́ния и суд непра́ведный/ от беззако́нных му́жественно претерпева́я,/ святы́ню церко́вную на поруга́ние не пре́дал еси́./ Те́мже и Христо́с да́ром терпе́ния и любве́ тя испо́лни,/ во е́же пред му́ченическою кончи́ною/ со благодаре́нием взыва́ти:// за вся, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Молитва:

О, преди́вный святи́телю, богому́дрый и всесвяты́й о́тче на́ш священному́чениче Вениами́не! К тебе́ ны́не прибега́ем ве́рою и любо́вию чту́щии тя́, похвалы́ сия́ принося́ще от всего́ се́рдца и помышле́ния. Мо́лим тя́ приле́жно, страстоте́рпче святы́й, не забу́ди ны́ к тебе́ усе́рдно притека́ющих: утверди́ на́с в ве́ре святе́й правосла́вней, научи́ на́с всегда́ твори́ти за́поведи Бо́жия, исцели́ боле́зни душе́вныя и теле́сныя, бу́ди на́м покрови́телем и прибе́жищем в ско́рбех и напа́стех, заступи́ ны́ от вра́г ви́димых и неви́димых, да и мы́ богоуго́дне преше́дше по́прище сея́ жи́зни, твои́м предста́тельством и богоприя́тными моли́твами бу́дем насле́дницы Ца́рствия Бо́жия и сподо́бимся с тобо́ю предстоя́ти Престо́лу Царя́ Сла́вы, поклоня́яся Ему́ и воспева́я во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Мученику Юрию Новицкому

Молитва:

О, святы́й новому́чениче Ю́рие Петрогра́дский! К тебе́, предста́телю святы́й, прибега́ем, я́ко не и́мамы дерзнове́ния ко Го́споду за премно́гия грехи́ на́ша. Ты́ же, страстоте́рпче святы́й, в земно́м житии́ твое́м сто́лп ве́ры правосла́вныя бы́в и испове́дник до́блий, укрепи́ на́шу ве́ру, да возмо́жем противуста́ти все́м ко́знем лука́ваго, испроси́ на́м у Всеми́лостиваго Бо́га вся́ благопотре́бная душа́м и телесе́м на́шим, заблужда́ющих обрати́, неду́гующих исцели́, ю́ныя просвети́, да уве́дят благоче́стия добро́ту и греха́ безобра́зие, да́ждь на́м утеше́ние в печа́лех, пробуди́ в сердца́х на́ших покая́ние, возжги́ в сердца́х на́ших пла́мень Боже́ственныя любве́ и все́м вся́ да́руй, я́же ко спасе́нию потре́бное и поле́зная, да всеблагомо́щным предста́тельством твои́м изба́вимся от вся́кия беды́ и напа́сти, и да бу́дем благоуспе́шны в труде́х на́ших. Услы́ши моле́ния на́ша, благове́рне Ю́рие, ко ико́не твое́й с ве́рою и любо́вию припа́дающих, яви́ на́м многомо́щное твое́ заступле́ние, соблюди́ гра́д Петро́в, его́ же возлюби́л еси́, и вся́ гра́ды и ве́си ру́сския от напа́стей ненаве́тны, да сла́вим ди́внаго во святы́х Свои́х Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector