Акафист покрову пресвятой богородицы

Икосъ 10.

«Царю́ Небе́сный — глаго́лаше въ моли́твѣ на возду́сѣ со а́нгелы стоя́щая Всенепоро́чная Цари́ца, — пріими́ вся́каго человѣ́ка, моля́щаяся къ Тебѣ́ и призыва́юща и́мя Мое́ на по́мощь, да не оты́детъ отъ ли́ка Моего́ то́щь и неуслы́шанъ». Сію́ всеблагу́ю моли́тву слы́шавше, собо́ри святы́хъ благода́рнѣ возопи́ша:

Ра́дуйся, чи́стыхъ рука́ми и се́рдцемъ земледѣ́льцевъ благослове́нными плода́ми вѣнча́ющая; ра́дуйся, по́моще и пра́ведное мздовоздая́ніе всѣ́мъ пра́во ку́плю дѣ́ющимъ.

Ра́дуйся, клятвопреступле́ній и непра́ведныхъ стяжа́ній всенаро́дное обличе́ніе; ра́дуйся, бѣ́дствующимъ въ пути́, на су́шѣ и вода́хъ внеза́пное вспоможе́ніе.

Ра́дуйся, безча́дныхъ роди́телей плода́ми вѣ́ры и ду́ха веселя́щая; ра́дуйся, безма́тернихъ сиро́тъ незри́мая воспита́тельнице.

Ра́дуйся, крѣ́пкая засту́пнице су́щихъ въ плѣну́ и изгна́ніи; ра́дуйся, неусыпа́ющая попечи́тельнице во у́захъ и темни́цѣ сѣдя́щихъ.

Ра́дуйся, Ра́досте на́ша, покры́й на́съ отъ вся́каго зла́ честны́мъ Твои́мъ омофо́ромъ.

Значение в православии

Долгое время на территории России Покрова воспринималась просто как встреча зимы с осенью. Поэтому многие люди связывали праздник с сезонными хозяйственными работами. Раньше в этот день часто зачитывались молитвы, связанные с домашним хозяйством, здоровьем детей и замужеством. Церковнослужители не запрещают произносить такие молитвы.

Перед праздником некоторые верующие обустраивают в своих жилищах иконостасы, перед которыми можно будет помолиться перед святыми образами Богородицы. При произнесении молитвы Богоматерь просят помочь справиться со злом и защититься от несчастий и бед.

Во время обращения к Богородице произносятся следующие молитвы:

  • Тропарь. В этом молитвенном тексте объясняется, для чего верующие посещают церковь в праздничный день и просят у Богоматери помощи.
  • Кондак. В них детально описываются видения Андрея, а также рассказывается о торжественности такого праздничного события.
  • Акафисты. Они детально описывают чудо, которое произошло в Влахернском храме.
  • Молитвы, произнесенные после акафистов. Их зачитывают, чтобы передать Господу и Богородице все прошения. Начинать произнесение молитвенного текста надо с прославления Богородицы. Затем необходимо попросить о прощении всех грехов и помиловании. Только после этого человек может перечислять насущные потребности и проблемы, в решении которых нужна помощь.

Икосъ 2.

Ра́зумъ недоразумѣ́ненъ еси́, Богоро́дице Дѣ́во, въ защище́ніи люде́й правосла́вныхъ, сего́ ра́ди врази́ на́ши и не познаю́тъ, ко́ль сильна́ е́сть моли́тва Бо́жія Ма́тере. Мы́ же, о Твое́мъ всемо́щномъ заступле́ніи до́брѣ вѣ́дуще, си́це къ Тебѣ́ со умиле́ніемъ зове́мъ:

Ра́дуйся, премилосе́рдая утѣ́шительнице всѣ́хъ скорбя́щихъ и обремене́нныхъ; ра́дуйся, неусыпа́ющая наста́внице всѣ́хъ заблу́ждшихъ и ослѣпле́нныхъ.

Ра́дуйся, пра́ведно дви́жимый гнѣ́въ Бо́жій на на́съ Твои́мъ моле́ніемъ ско́ро утоля́ющая; ра́дуйся, злы́я стра́сти на́ша всемо́щнымъ манове́ніемъ укроща́ющая.

Ра́дуйся, крѣ́пкое возбужде́ніе спя́щихъ со́вѣстей; ра́дуйся, нетру́дное преодолѣ́ніе беззако́нныхъ на́выковъ.

Ра́дуйся, Ея́же ра́ди а́дъ стене́тъ и ду́хи зло́бы трепе́щутъ; ра́дуйся, Ея́же ра́ди врата́ ра́я всѣ́мъ на́мъ отверза́ются.

Ра́дуйся, Ра́досте на́ша, покры́й на́съ отъ вся́каго зла́ честны́мъ Твои́мъ омофо́ромъ.

Икосъ 3.

Иму́щи бога́тство милосе́рдія неоску́дное, всѣ́мъ конце́мъ земли́ простира́еши ру́ку по́мощи, Влады́чице: боля́щимъ — исцѣле́ніе, стра́ждущимъ — осла́бу, слѣпы́мъ — прозрѣ́ніе и всѣ́мъ вся́, по коего́ждо потре́бѣ подае́ши, благода́рнѣ вопію́щимъ:

Ра́дуйся, ца́рствъ правосла́вныхъ несокруши́мая крѣ́посте и огра́до; ра́дуйся, святы́хъ хра́мовъ и олтаре́й первѣ́йшее украше́ніе.

Ра́дуйся, ца́рскихъ престо́ловъ вѣрнѣ́йшее огражде́ніе; ра́дуйся, благосе́рдыхъ градоправи́телей неусыпа́ющая споспѣ́шнице.

Ра́дуйся, непобѣди́мая воево́до вожде́й и во́инствъ христіа́нскихъ; ра́дуйся, свято́е зерца́ло пра́вды судія́мъ немздопріи́мнымъ.

Ра́дуйся, соверше́нный ра́зуме наста́вниковъ и дѣтоводи́телей; ра́дуйся, благослове́ніе домо́въ и семе́йствъ благочести́выхъ.

Ра́дуйся, Ра́досте на́ша, покры́й на́съ отъ вся́каго зла́ честны́мъ Твои́мъ омофо́ромъ.

Сила Покрова Богородицы, явленная русским варварам

С Покровом Богородицы связана еще одна история, показавшая русским варварам Силу Истинного Бога. Во времена Вещего Олега наша флотилия подошла к берегам Константинополя с намерением разграбить город. Помолившись во Влахернском храме, священнослужители опустили в море ризу (покров) Богородицы, который хранился там вместе с поясом Пречистой (некогда привезенные из Иерусалима). Поднялся сильный шторм. Почти все ладьи затонули. Вот тогда варвары увидели и оценили мощь молитвы Истинному Богу. Возможно, это событие так же оказало влияние на выбор вероисповедания на Руси. Вскоре князь Владимир принял Крещение, а за ним и вся Русь. Произошло преемство ни только веры, но и Покрова, Заступничества и Милости к России Самой Пресвятой Богородицы. Ибо Ее деятельность неразрывно связана с Волей Божьей.

Покров Пресвятой Богородицы

С Праздником Воскресного дня, дорогие посетители островка православной веры «Семья и Вера»!

Вот уже завтра Святая Православная Церковь восхваляет и усердно молится Божьей Матери. Наступила середина осени, а значит, мы встречаем снова праздник Покрова Пресвятой Богородицы.

Сегодня, накануне праздника, предлагаем Вам познакомиться с историей этого близкого и радостного для всех нас праздника.

Сегодня Церковь празднует память события, произошедшего в святом городе Константинополе в 911 г. Город был окружен неприятелем. Император и народ горячо молились во Влахернском храме. Свою молитву ко Господу и Божией Матери возносил и святой Андрей, принявший на себя подвиг юродства Христа ради. Во время молитвы он узрел Пресвятую Деву, шествовавшую по воздуху в окружении сонма ангелов и святых. Она сняла со Своей головы покрывало (покров), сияющее «паче лучей солнечных» и распростерла его над Влахернским храмом, знаменуя тем подаваемую Ею всему христианскому миру защиту от видимых и невидимых врагов.

Заступничеством Владычицы Константинополь был спасен, а память о чудесном явлении Богородицы осталась в народе.

В Греции праздник Покрова не подучил повсеместного распространения . Это можно объяснить смутами, волновавшими в то время императорский и патриарший престолы. В греческих святцах праздник Покрова даже не упоминается. Но русская душа, чтущая Богоматерь, была умилена и поражена этим событием, в котором так яро выразилось молитвенное предстательство Владычицы Небесной за людей. В одном древнем славянском Прологе какой-то князь или епископ пишет: «Егда слышах, помышлях: како страшное и милосердное видение и паче надеяния и заступления нашего бысть без праздненства… Восхотех, да не без праздника останется св. Покров Твой, Преблагая!» Установление праздника в России доказывается и словами церковной песни на праздник Покрова, в которой указывается как на обстоятельства видения во Влахернском храме, так и на почитание этого события русскими: « Владычице, с честными и славными пророки, с верховными апостолы, и со священномученики, и со архиереи за ны грешныя Богу помолится, Твоего Покрова праздник в Российстей земле прославльшия».

Праздник Покрова с XII века чтится на Русской земле, ибо Матерь Божия не оставляет нас своим заступлением и молится Господу нашему за всех нас, здравствующих и почивших, поскольку у Бога все живы, и нет в Церкви погибших телесно, но могут быть погибающие духовно, но спасаемые молитвами нашей Всеблагой Заступницы.

Ниже размещаем текст тропаря и кондака, которые будут читать и петь в храмах сегодняшним вечером на всенощном бдении и завтра на Божественной литургии.

Тропарь праздника Покрова Пресвятой Богородицы

Днесь благове́рнии лю́дие све́тло пра́зднуем/ осеня́еми Твои́м, Богома́ти, прише́ствием,/ и к Твоему́ взира́юще Пречи́стому о́бразу, уми́льно глаго́лем:/ покры́й нас честны́м Твои́м Покро́вом,/ и изба́ви нас от вся́каго зла,/ моля́щи Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,// спасти́ ду́ши на́ша.

Кондак Покрова Пресвятой Богородицы

Де́ва днесь предстои́т в це́ркви,/ и с ли́ки святы́х неви́димо за ны мо́лится Бо́гу,/ А́нгели со архиере́и покланя́ются,/ апо́столи же со проро́ки ликовству́ют:// нас бо ра́ди мо́лит Богоро́дица Преве́чнаго Бо́га.

Покров Пресвятой Богородицы. Поэма

Икосъ 11.

Яко свѣтопріе́мную свѣщу́, въ моли́твѣ горя́щую, ви́дящи Тя́ на возду́сѣ Влахе́рнская це́рковь, согла́сно со мно́жествомъ люде́й, въ не́й бы́вшихъ, возглаша́ше: «откуду́ мнѣ́ сіе́, да пріи́де Ма́ти Го́спода моего́ ко мнѣ́?» Святы́й же Андре́й со Епифа́ніемъ те́плѣ моля́хуся къ Тебѣ́, зову́ще:

Ра́дуйся, всѣ́хъ даро́въ духо́вныхъ и тѣле́сныхъ незави́стная пода́тельнице; ра́дуйся, полага́ющихъ нача́ло покая́нія грѣ́шниковъ вѣ́рная предста́тельнице.

Ра́дуйся, борю́щихся со страстьми́ и прило́гами вра́жіими всегда́шняя спобо́рнице; ра́дуйся, незри́мое укроще́ніе влады́къ жесто́кихъ и звѣронра́вныхъ.

Ра́дуйся, та́йный поко́е и отра́до рабо́въ кро́ткихъ и стра́ждущихъ; ра́дуйся, всежела́нное соверше́ніе благи́хъ супру́жествъ.

Ра́дуйся, ма́терей дѣтородя́щихъ ско́рое и безболѣ́зненное разрѣше́ніе; ра́дуйся, въ ча́съ кончи́ны еди́ная всѣ́мъ на́мъ помо́щнице.

Ра́дуйся, Ра́досте на́ша, покры́й на́съ отъ вся́каго зла́ честны́мъ Твои́мъ омофо́ромъ.

Молитва Божией Матери пред иконой Ея «Покров»

Иконография: Введение во храм Пресвятой Богородицы Датировки: XIX в. Конец XIX века.Иконописная школа или художественный центр:  Палехская школа иконописи Материал: Дерево, левкас, темпера. Размеры иконы:  высота 44,6 см, ширина 37,2 см. На иконе представлена сцена многофигурная композиция Введение Богородицы во храм. Инв. № ГМПИ 1692612. ДИ-86-И. Государственный музей Палехского искусства.

Молитва первая

О, Пресвята́я Де́во, Ма́ти Го́спода вы́шних сил, Небесе́ и земли́ Цари́це, гра́да и страны́ на́шея Всемо́щная Засту́пнице! Приими́ хвале́бно благода́рственное пе́ние сие́ от нас, недосто́йных раб Твои́х, и вознеси́ моли́твы на́ша ко Престо́лу Бо́га Сы́на Твоего́, да ми́лостив бу́дет непра́вдам на́шим, и проба́вит благода́ть Свою́ чту́щим всечестно́е и́мя Твое́ и с ве́рою и любо́вию покланя́ющимся чудотво́рному о́бразу Твоему́. Не́смы бо досто́йни от Него́ поми́ловани бы́ти, а́ще не Ты уми́лостивиши Его́ о нас, Влады́чице, я́ко вся Тебе́ от Него́ возмо́жна суть. Сего́ ра́ди к Тебе́ прибега́ем, я́ко к несомне́нней и ско́рой Засту́пнице на́шей: услы́ши нас, моля́щихся Тебе́, осени́ нас вседержа́вным покро́вом Твои́м, и испроси́ у Бо́га Сы́на Твоего́: па́стырем на́шим ре́вность и бде́ние о душа́х, градоправи́телем му́дрость и си́лу, судия́м пра́вду и нелицеприя́тие, наста́вником ра́зум и смиренному́дрие, супру́гом любо́вь и согла́сие, ча́дом послуша́ние, оби́димым терпе́ние, оби́дящим страх Бо́жий, скорбя́щим благоду́шие, ра́дующимся воздержа́ние, всем же нам дух ра́зума и благоче́стия, дух милосе́рдия и кро́тости, дух чистоты́ и пра́вды. Ей, Госпоже́ Пресвята́я, умилосе́рдися на немощны́я лю́ди Твоя́; разсе́янныя собери́, заблу́ждшия на путь пра́вый наста́ви, ста́рость поддержи́, ю́ныя уцелому́дри, младе́нцы воспита́й, и при́зри на всех нас призре́нием ми́лостиваго Твоего́ заступле́ния, воздви́гни нас из глубины́ грехо́вныя и просвети́ серде́чныя о́чи на́ша ко зре́нию спасе́ния, ми́лостива нам бу́ди зде и та́мо, в стране́ земна́го прише́льствия и на стра́шнем суде́ Сы́на Твоего́; преста́вльшияся же в ве́ре и покая́нии от жития́ сего́ отцы́ и бра́тию на́шу в ве́чней жи́зни со А́нгелы и со все́ми святы́ми жи́ти сотвори́. Ты бо еси́, Госпоже́, Сла́ва Небе́сных и Упова́ние земны́х, Ты по Бо́зе на́ша Наде́жда и Засту́пница всех, притека́ющих к Тебе́ с ве́рою. К Тебе́ у́бо мо́лимся, и Тебе́, я́ко Всемогу́щей Помо́щнице, са́ми себе́ и друг дру́га и весь живо́т наш предае́м, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва вторая

Цари́це моя́ Преблага́я, Наде́ждо моя́ Пресвята́я, прия́телище си́рым и стра́нным Засту́пнице, бе́дствующих по́моще и озлобля́емых покро́ве, зри́ши мою напа́сть, зри́ши мою́ скорбь: отвсю́ду искуше́нием одержи́м есмь, а заступа́ющаго несть. Ты у́бо сама́ помози́ ми я́ко не́мощну, окорми́ мя я́ко стра́нна, наста́ви я́ко заблу́ждша, уврачу́й и спаси́ я́ко безнаде́жна. Не и́мам бо ины́я по́мощи, ни ина́го предста́тельства, ни утеше́ния, то́кмо Тебе́, о Ма́ти всех скорбя́щих и обремене́нных! При́зри у́бо на мя, гре́шнаго и во озлобле́нии су́щаго, и покры́й мя пресвяты́м омофо́ром Твои́м, да изба́влен бу́ду от зол, мя обыше́дших, и восхвалю́ вы́ну препе́тое и́мя Твое́. Ами́нь.

Тропарь

глас 4:

Днесь благове́рнии лю́дие све́тло пра́зднуем/ осеня́еми Твои́м, Богома́ти, прише́ствием,/ и к Твоему́ взира́юще Пречи́стому о́бразу, уми́льно глаго́лем:/ покры́й нас честны́м Твои́м Покро́вом,/ и изба́ви нас от вся́каго зла,/ моля́щи Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,// спасти́ ду́ши на́ша.

Кондак

глас 3:

Де́ва днесь предстои́т в це́ркви,/ и с ли́ки святы́х неви́димо за ны мо́лится Бо́гу,/ А́нгели со архиере́и покланя́ются,/ апо́столи же со проро́ки ликовству́ют:// нас бо ра́ди мо́лит Богоро́дица Преве́чнаго Бо́га.

Величание

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ и чтим Покро́в Твой святы́й:/ Тя бо ви́де святы́й Андре́й на возду́се,// за ны Христу́ моля́щуюся.

Ино величание

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Ма́ти Христа́, Бо́га на́шего,// и всесла́вный сла́вим Покро́в Твой.

Ино величание

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Ма́ти Христа́, Бо́га на́шего,/ И́же к Сы́ну Свои́ ру́це простира́ющи, и о ми́ре моля́щися,/ и честны́м Свои́м омофо́ром защища́ющи // град и лю́ди от враго́в на́ших.

Јкосъ ѕ7

Свётъ сіsющій зрsшесz п0zсъ тв0й сый, внегдA принесeсz во џстровъ ти1ра, tонyдуже со бlгоговёніемъ мн0гимъ во nби1тель твою2 сей принес0ша, пою1ще твоE промышлeніе и3 рaдостію вопію1щи:
Рaдуйсz п0zсе бцdы, рaдуйсz ватопeду слaва. Рaдуйсz є3г0же њсэнsетъ блгdть д¦а сaгw, рaдуйсz є3г0же похвалsетъ нар0дъ хрістоимени1тый. Рaдуйсz чредо2 всечcтнaz даровaній небeсныхъ, рaдуйсz пэснопёніе непрестaнное монaхwмъ и3 п0стникwмъ. Рaдуйсz ћкw струи2 и3сцэлeній т0чиши, рaдуйсz ћкw плaмень страстeй ўгашaеши. Рaдуйсz чcтн0е чcтыz препоsсаніе, рaдуйсz всBмъ вёрнымъ спасeніе. Рaдуйсz свёта зарE њблистaющаz, рaдуйсz страстeй ўставлsеши пaгубу.
Рaдуйсz п0zсе пречeстный.

Традиции. Обычаи. Как празднуется праздник покрова Пресвятой Богородицы?

Этот праздник отмечается 14 октября. Существует традиция посещать церковь по утрам. В честь Богородицы проводится служба. Каждый пришедший должен молиться Деве о здоровье, защите от врагов. Тогда Богоматерь покроет просящего честным своим омофором, но сейчас это будет не то, настоящее полотно, благодаря которому спасись жители Константинополя в храме, а невидимый – молитвенный покров.

Сегодня, как и много веков назад, Мария продолжает оказывать покровительство людям. Когда необходимо, она покроет невидимым омофором любого, кто обратится с искренней молитвой. В этом заключается суть праздника. Вот почему обращение к Богоматери во храме имеет очень большое значение, т. к. в этот день к ней обращается множество людей, что усиливает молитвенный текст, который читают перед иконой.

После посещения храма пекут блины. Когда празднуется Покров Богоматери, не рекомендуется выполнять домашнюю работу: мыть, стирать, шить, заниматься строительством. Даже приготовление пищи откладывают до следующего дня. Также не следует давать взаймы, как и отказывать просящему в милостыне. Наоборот, нужно отдавать излишки. Молодые девушки могут просить о замужестве. Во время праздника принято присылать сватов. Однако отказывать 14 октября не следует. Считается, что поле этого девушка еще 3 года не сможет выйти замуж.

Было принято разжигать костры. Если не было такой возможности, топили печь. Это делалось для того, чтобы обеспечить возможность жечь сухой мох и ветви плодовых деревьев. Считалось, что такие действия привлекут достаток. Было принято к 14 октября заканчивать полевые работы. Одновременно с этим старались закончить сбор грибов.

Также Запорожские Казаки на Сечи считали Богоматерь своей покровительницей, заступницей. Они выбирали атаманов в этот день, считали его одним из самых значимых.

Знамение Пресвятой Богородицы и «Знамение»[1] нашей религиозности

Юрий Ру­бан

Тер­мин «Зна­ме­ние Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы» упо­треб­ля­ет­ся в цер­ков­ном язы­ке в двух зна­че­ни­ях:

как опре­де­лен­ный тип ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри и

как рус­ский пра­во­слав­ный празд­ник этой Ико­ны, от­ме­ча­е­мый 10 де­каб­ря (27 но­яб­ря по ста­ро­му сти­лю). От­сю­да и двой­ное на­зва­ние празд­ни­ка в совре­мен­ном рус­ском пра­во­слав­ном ка­лен­да­ре: « ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри, име­ну­е­мой «Зна­ме­ние». Зна­ме­ние Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, быв­шее в Нов­го­ро­де Ве­ли­ком в 1170 го­ду».

Ико­на изо­бра­жа­ет Пре­свя­тую Бо­го­ро­ди­цу, мо­лит­вен­но под­ни­ма­ю­щую Свои ру­ки: на гру­ди Ее, на фоне круг­ло­го щи­та, – бла­го­слов­ля­ю­щий Бо­же­ствен­ный Мла­де­нец. Бо­го­ма­терь изо­бра­же­на в пол­ный рост (сто­я­щей) или по по­яс. Та­кое изо­бра­же­ние от­но­сит­ся к чис­лу са­мых пер­вых ико­но­пис­ных об­ра­зов Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы – он обо­зна­ча­ет­ся ла­тин­ским тер­ми­ном Оран­та, Мо­ля­ща­я­ся – и оли­це­тво­ря­ет За­ступ­ни­цу ми­ра (в этом пер­вом зна­че­нии тер­мин «Зна­ме­ние», ве­ро­ят­но, свя­зан с из­вест­ным мес­си­ан­ским про­ро­че­ством, Ис.7:14). Ико­ны дан­но­го ти­па по­яви­лись впер­вые на Ру­си в XI–XII вв. У нас эту ико­ну ста­ли счи­тать за­ступ­ни­цей от вра­гов, и это свя­за­но с про­слав­ле­ни­ем чу­до­твор­ной нов­го­род­ской ико­ны в 1170 г. В свя­зи с этим и воз­ник­ло на­зва­ние «Зна­ме­ние» в зна­че­нии «знак ми­ло­сти со сто­ро­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри».

Со­глас­но рас­ска­зам ле­то­пи­сей, в тот год со­еди­нен­ные си­лы удель­ных кня­зей, вла­ди­ми­ро-суз­даль­цев, воз­глав­ля­е­мые сы­ном Ан­дрея Бо­го­люб­ско­го, оса­ди­ли Ве­ли­кий Нов­го­род. Дни и но­чи мо­ли­лись нов­го­род­цы Гос­по­ду, умо­ляя не оста­вить их в бе­де. На тре­тью ночь ар­хи­епи­ско­пу Иоанну был див­ный го­лос, по­веле­ва­ю­щий взять из церк­ви Пре­об­ра­же­ния об­раз Бо­го­ма­те­ри и вы­не­сти его на го­род­скую сте­ну. Во вре­мя пе­ре­не­се­ния ико­ны од­на из стрел про­тив­ни­ка вон­зи­лась в ико­но­пис­ный лик, и из глаз Бо­го­ро­ди­цы по­тек­ли сле­зы. По­сле та­ко­го Бо­же­ствен­но­го зна­ме­ния на вра­гов на­пал ужас, и они ста­ли по­би­вать друг дру­га. Всту­пив в бой, обод­рен­ные нов­го­род­цы по­бе­ди­ли.

Ес­ли быть ис­то­ри­че­ски точ­ным, то сле­ду­ет от­ме­тить, что са­мо чу­дес­ное из­бав­ле­ние нов­го­род­цев от вра­гов про­изо­шло 25 фев­ра­ля, в сре­ду вто­рой неде­ли Ве­ли­ко­го по­ста. Цер­ков­ная же да­та, 27 но­яб­ря юли­ан­ско­го ка­лен­да­ря, воз­ник­ла, как пред­по­ла­га­ют ис­то­ри­ки, по­то­му, что, во-пер­вых, празд­но­вать та­кое со­бы­тие в дни Ве­ли­ко­го по­ста неудоб­но; а, во-вто­рых, по­то­му, что в этот день, ве­ро­ят­но, празд­но­вал свои име­ни­ны то­гдаш­ний нов­го­род­ский по­сад­ник Якун (в кре­ще­нии Иа­ков). Дей­стви­тель­но, 27 но­яб­ря Цер­ковь чтит па­мять ве­ли­ко­му­че­ни­ка Иа­ко­ва Пер­ся­ни­на (421 г.).

Та­ким об­ра­зом, празд­ник уста­нов­лен в па­мять од­но­го из эпи­зо­дов кро­ва­вой и бра­то­убий­ствен­ной меж­до­усо­би­цы в раз­дроб­лен­ной Ки­ев­ской Ру­си, ко­гда один «пра­во­слав­ный» князь шел на дру­го­го, и каж­дый из них при­зы­вал се­бе в по­мощь Хри­ста и Бо­го­ма­терь! (Ес­ли за­щи­ща­ю­щи­е­ся еще мог­ли быть оправ­да­ны, то на­па­дав­шие по­доб­ны­ми мо­лит­вен­ны­ми при­зы­ва­ми яв­но ко­щун­ство­ва­ли.) Эти по­сто­ян­ные рас­при ослаб­ля­ли стра­ну и бы­ли на ру­ку мон­го­ло-та­та­рам, по­оче­ред­но раз­би­вав­шим вой­ска нера­зум­ных кня­зей-по­лу­языч­ни­ков, не же­лав­ших по­сту­пить­ся мест­ни­че­ски­ми ам­би­ци­я­ми и объ­еди­нить­ся да­же пе­ред ли­цом этой «апо­ка­лип­ти­че­ской» опас­но­сти. Учре­див этот празд­ник (празд­ник для нов­го­род­цев, но не для их про­тив­ни­ков!), во вре­мя ко­то­ро­го мы вспо­ми­на­ем, как не долж­ны ве­сти се­бя хри­сти­ане, Цер­ковь сде­ла­ла его гроз­ным предо­сте­ре­же­ни­ем всем по­сле­ду­ю­щим по­ко­ле­ни­ям. К со­жа­ле­нию, уро­ка это­го зна­ме­ния нам ока­за­лось недо­ста­точ­но, и Бо­го­ма­терь вы­нуж­де­на бы­ла по­пустить для на­ше­го вра­зум­ле­ния в на­ча­ле XVII-го, а осо­бен­но в XX-м сто­ле­тии та­кие ужас­ные «зна­ме­ния», ка­ких еще не зна­ло че­ло­ве­че­ство. Из­вле­чем ли мы из них урок – «вот в чем во­прос»? Но­вые «зна­ме­ния» мо­гут стать по­след­ни­ми в бук­валь­ном смыс­ле это­го сло­ва.

При­ме­ча­ния

Моли́тва ко Пресвятѣ́й Богоро́дицѣ.

О, Пресвята́я Дѣ́во, Ма́ти Го́спода вы́шнихъ си́лъ, небесе́ и земли́ Цари́це, гра́да и страны́ на́шея всемо́щная Засту́пнице! Пріими́ хвале́бно-благода́рственное пѣ́ніе сіе́ отъ на́съ, недосто́йныхъ ра́бъ Твои́хъ, и вознеси́ моли́твы на́ши ко престо́лу Бо́га, Сы́на Твоего́, да ми́лостивъ бу́детъ непра́вдамъ на́шимъ и проба́витъ благода́ть Свою́ чту́щимъ всечестно́е и́мя Твое́ и съ вѣ́рою и любо́вію покланя́ющимся чудотво́рному о́бразу Твоему́. Нѣ́смы бо досто́йни отъ Него́ поми́ловани бы́ти, а́ще не Ты́ уми́лостивиши Его́ о на́съ, Влады́чице, я́ко вся́ Тебѣ́ отъ Него́ возмо́жна су́ть. Сего́ ра́ди къ Тебѣ́ прибѣга́емъ, я́ко къ несомнѣ́ннѣй и ско́рой Засту́пницѣ на́шей: услы́ши на́съ, моля́щихся Тебѣ́, осѣни́ на́съ вседержа́внымъ покро́вомъ Твои́мъ и испроси́ у Бо́га, Сы́на Твоего́, па́стыремъ на́шимъ — ре́вность и бдѣ́ніе о душа́хъ, градоправи́телямъ — му́дрость и си́лу, судія́мъ — пра́вду и нелицепрія́тіе, наста́вникомъ — ра́зумъ и смиренному́дріе, супру́гамъ — любо́вь и согла́сіе, ча́дамъ — послуша́ніе, оби́димымъ — терпѣ́ніе, оби́дящимъ — стра́хъ Бо́жій, скорбя́щимъ — благоду́шіе, ра́дующимся — воздержа́ніе, всѣ́мъ же на́мъ — ду́хъ ра́зума и благоче́стія, ду́хъ милосе́рдія и кро́тости, ду́хъ чистоты́ и пра́вды. Ей, Госпоже́ Пресвята́я, умилосе́рдися на немощны́я лю́ди Твоя́: разсѣ́янныя собери́, заблу́ждшія на пу́ть пра́вый наста́ви, ста́рость поддержи́, ю́ныя уцѣлому́дри, младе́нцы воспита́й, и при́зри на всѣ́хъ на́съ призрѣ́ніемъ ми́лостиваго Твоего́ заступле́нія, воздви́гни на́съ изъ глубины́ грѣхо́вныя и просвѣти́ серде́чныя о́чи на́ша къ зрѣ́нію спасе́нія. Ми́лостива на́мъ бу́ди здѣ́ и та́мо, въ странѣ́ земна́го прише́льствія и на стра́шномъ судѣ́ Сы́на Твоего́. Преста́вльшіяся же въ вѣ́рѣ и покая́ніи отъ житія́ сего́ отцы́ и бра́тію на́шу въ вѣ́чной жи́зни со а́нгелы и со всѣ́ми святы́ми жи́ти сотвори́. Ты́ бо еси́, Госпоже́, сла́ва небе́сныхъ и упова́ніе земны́хъ, Ты́ по Бо́зѣ на́ша Наде́жда и Засту́пница всѣ́хъ, притека́ющихъ къ Тебѣ́ съ вѣ́рою. Къ Тебѣ́ у́бо мо́лимся и Тебѣ́, я́ко всемогу́щей Помо́щнице, са́ми себе́ и дру́гъ дру́га и ве́сь живо́тъ на́шъ предае́мъ, ны́нѣ и при́сно и во вѣ́ки вѣко́въ. Ами́нь.

Икосъ 12.

Пою́ще всечестно́е Твое́ Успе́ніе, восхваля́емъ вси́ ко пренебе́снымъ возше́ствіе Твое́, Цари́це Богома́ти. Ты́ же освяти́, просла́ви и спаси́ всѣ́хъ, любо́вію пою́щихъ Тебѣ́:

Ра́дуйся, очи́стившая зе́млю пречи́стыми но́гъ Твои́хъ стопа́ми; ра́дуйся, освяти́вшая возду́хъ восхожде́ніемъ Твои́мъ къ небеси́.

Ра́дуйся, на небе́сный кру́гъ возступи́вшая; ра́дуйся, вся́ добро́ты неизрече́нныя зря́щая.

Ра́дуйся, во сла́вѣ присѣдя́щая престо́лу Сы́на Твоего́ и Бо́га; ра́дуйся, съ Сы́номъ и Бо́гомъ вѣ́чно ца́рствующая.

Ра́дуйся, красото́ въ десни́цѣ Госпо́дней, украша́ющая блажа́щихъ Тя́ всѣ́хъ небе́сныхъ; ра́дуйся, обра́довавшая надѣ́яніемъ на Тя́ всѣ́хъ земны́хъ.

Ра́дуйся, облече́нная въ со́лнце, сія́ющая благода́тію и сла́вою все́й вселе́ннѣй; ра́дуйся, обѣща́вшая сохраня́ти и спаса́ти призыва́ющихъ Тя́ всѣ́хъ въ поднебе́сной.

Ра́дуйся, отъ христіа́нскихъ родо́въ Ма́ти Бо́жія почита́емая и Богоро́дица имену́емая; ра́дуйся, отъ восто́къ со́лнца до за́падъ пресла́вно и правосла́вно отъ всѣ́хъ благочести́выхъ сла́вимая.

Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́ніи Твое́мъ на́съ не оставля́ющая.

Кондак 7

Хотяй долготерпеливый Всевидец Господь явити Своего человеколюбия неизследимую щедрот бездну, избра Тебе едину в Матерь Себе и сотвори Тя людем непреодоленное защищение: да аще кто от них и праведным судом Божиим осуждения достоин явится, Твоим обаче державным покровом сохраняется на покаяние, зовый: Аллилуиа.

Икос 7

Дивная показал еси дела Твоя в Пречистей Матери Твоей, Господи, егда пречудный омофор в руце Ея светящийся паче луч солнечных явися, имже покрываше люди, сущия в церкви Влахернстей. О таковем убо знамении милосердаго Ея заступления услышавше, ужасом и радостию одержими, вси глаголаху: Радуйся, нерукотворенный омофор, аки облак, над всем миром распростершая; радуйся, превечнаго Архиерея, Сына Своего, знамение на руце Своей держащая. Радуйся, новую милость и новую благодать сим в Церкви Православной являющая; радуйся, столпе облачный от искушений и соблазнов мира всех нас покрывающий. Радуйся, столпе огненный, среди мглы греха всем нам путь спасения показующий; радуйся, явных благочестия подвижников явное укрепление. Радуйся, тайных среди мира рабов Божиих тайное вразумление; радуйся, и мене, обнаженнаго добрых дел, не оставляющая Своим покровом и благодатию. Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.

Икосъ 8.

Вся́ бы́вши горѣ́, къ небе́снымъ взята́ и, земны́хъ не оставля́я, Богома́ти, рука́ма Сыно́внима носи́ма, въ незаходи́мая вни́де, во о́ный гра́дъ всесвѣтя́щій и прекра́сный, Іерусали́мъ вы́шній, херуви́мы обстои́ма со всѣ́ми небе́сными си́лами, идѣ́же слы́шитъ пою́щихъ сія́:

Ра́дуйся, Ея́же пресвята́я душа́ въ вы́шнемъ всесвѣ́тломъ Сіо́нѣ вселя́ется; ра́дуйся, Ея́же и нетлѣ́нное тѣ́ло та́можде съ душе́ю ку́пно прославля́ется.

Ра́дуйся, вше́дшая въ престо́льный гра́дъ Самаго́ Вседержи́теля; ра́дуйся, возне́сшаяся въ прекра́сный ра́й вы́шняго Насади́теля.

Ра́дуйся, пренесе́нная во гра́дъ, основа́нный отъ ка́меней всесвѣтя́шихъ; ра́дуйся, введе́нная во огра́ду, обстои́мую во́и си́лъ превы́шнихъ.

Ра́дуйся, превы́шше небе́съ во благолѣ́піе Бо́жіе взята́я; ра́дуйся, па́че всѣ́хъ невеще́ственныхъ умо́въ почте́нная.

Ра́дуйся, принося́щая къ Сы́ну Своему́ и Бо́гу моле́ніе вѣ́рныхъ; ра́дуйся, и Сама́ непреста́нно у престо́ла Сы́на Твоего́ и Бо́га моля́щаяся о всѣ́хъ.

Ра́дуйся, предста́тельнице къ Бо́гу, мíръ спаса́ющая; ра́дуйся, засту́пнице, ро́ду христіа́нскому отъ Бо́га дарова́нная.

Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́ніи Твое́мъ на́съ не оставля́ющая.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector